Óriási titok derült ki a Holdról, ezt az emberiség mindig is tudni szerette volna
Borítókép:  Illusztráció/Profimedia

Egy új kutatás úgy tűnik, végre kiderítette, miért különbözik a Hold felszínének egyik oldala a másiktól.

A kutatás feltárta, hogy a Hold felszínének egyik oldalába becsapódhatott egy hatalmas aszteroida körülbelül 4,3 milliárd évvel ezelőtt, ez pedig megváltoztathatta a mintázatát.

A Nemzetközi Csillagászati ​​Unió szerint több mint 9000 látható kráter található a Holdon. A kráterek a meteorok, aszteroidák és üstökösök évmilliárdokon át tartó becsapódásai miatt keletkeztek.

A kráterek azonban nem egyenletesen oszlanak el, mivel a Hold túlsó oldalán viszonylag nagyobb a kráterek koncentrációja, mint a látható közeli oldalon. A szakértők pedig úgy gondolják, hogy megtalálták a választ.

A Science Advances folyóiratban megjelent legújabb tanulmány szerint a Hold felszínén a Déli-sark–Aitken-medencét egy hatalmas hőcsóva hozhatta létre, ami a Hold belsejébe terjedt. Ez a medence egy hatalmas becsapódási kráter a Hold túlsó oldalán. Az aszteroida bizonyos anyagokat, ritkaföldfémeket és hőtermelő anyagokat jutatott az égitestre. Az elemek koncentrációja létrehozhatta a közeli vulkáni síkságokat, és hozzájárulhatott akár a vulkanizmushoz is.

„Tudjuk, hogy az olyan nagy becsapódások, mint amilyenek ezt a medencét létrehozták, sok hőt termelnek”

- mondta Matt Jones, a Brown Egyetem doktorandusza és a tanulmány vezető szerzője.

A folyamat pedig a felszínen látható lávafolyásokat eredményezte – derítették ki a kutatók.