promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Rákay Philip dühösen rárontott a bakivadász történészekre, a Most vagy soha! alkotója megmagyarázta miért téved mindenki

Rákay Philip dühösen rárontott a bakivadász történészekre, a Most vagy soha! alkotója megmagyarázta miért téved mindenki

Borítókép:  Port.hu
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc
Promotions

A Most vagy soha! több oldalról is komoly kritikákat kapott, a film producere azonban felnyitotta a tévelygők szemét. Kérdés, hogy kit tudott ezzel meggyőzni?

A Most vagy soha! érthető okokból tartja lázban a közvéleményt, amióta csak bejelentették az elkészülését. Egyrészt fontos magyar történelmi személyeket és eseményt állít a középpontba, másrészt rekordnak számító költségvetésből készült (bár az alkotók elmondása szerint reálértékkel nézve a Kincsem valójában drágább film volt), harmadrészt a készítők politikai beágyazottsága, a jelenlegi filmfinanszírozási rendszer, és a történelmi téma miatt automatikusan a kultúrharc áldozatává vált a film, függetlenül attól, hogy milyen lett a végeredmény - már a bemutató előtt is komoly kétségek hangoztak el.

Kritikusunk elmondása szerint sokkal jobb, mint  a híre, és rossz úton jár az, aki a teljes történelmi hitelességet kéri rajta számon, ennyi erővel Gárdonyi Géza műveit is dobhatnánk ki az ablakon.

Ez már csak abból kiindulva is problémás, hogy a történelem korántsem olyan egzakt, mint amennyire gyakran hisszük, Petőfi Sándor például nem is biztos, hogy elszavalta a Nemzeti dalt a Magyar Nemzeti Múzeum előtt.

Korábban a filmhez készített LEGO készlet kapcsán én is írtam róla, hogy a bennünk élő Petőfi-jelenetet sokan megkérdőjelezik, azóta tanultabb kollégám alaposabban is utánajárt a dolognak.

Ha pedig történelmi hitelesség, akkor voltak olyan szemfüles nézők, akik a "Talpra magyar!" felszólításon akadtak fent, míg az RTL egy paródiavideóval készült az idei Nemzeti ünnepre, aminek "low-budget" elnevezése egyértelmű fricska a rekordköltségvetésű Petőfi-filmnek

A témában azonban elismert történészek is felszólaltak,  a frissen Széchenyi-díjjal kitüntetett Herman Róbert rengeteg pontot nehezményezett a filmben, beleértve a korszakidegen németellenességet, vagy hogy a stáb nem alkalmazott történész szakértőt.

Erről szóló cikkünket itt olvashatjátok:

Rákay Philip, a film egyik producere és írója - akivel a köztudatban leginkább azonosítjuk az új Petőfi-filmet  -már eddig is több fronton igyekezett védeni filmjét a különböző kritikákkal szemben, ám most egy Facebook posztjában nem csak az ellenzéki, liberális véleményformálóknak szólt be, hanem a szakmának is.

Mielőtt elolvasnánk, érdemes egy pillantást vetni a film előzetesére is, amivel azért kritikán felül áll, hogy nagyon impozáns kiállású:

Rákay Philip már a posztja elején leszögezi, hogy történelmi hitelesség szerinte nem kérhető számon egy kalandfilmen. Ehhez később olyan példákat húz elő a cilinderből, mint a Titanic, a Gladiátor, vagy A rettenthetetlen (utóbbi különösen híresek történelmietlenségeikről éről), miközben párhuzamba állítja a dolgot a woke-diskurzussal, ami fekete Kleopátrákat szül a képernyőre.

"Ha lehet, még náluk is eggyel rosszabbak a hangosan kesergő valódi történészek, akik együgyű szakbarbárként képtelenek felfogni, hogy egy kétórás film írásakor, készítésekor millió egyéb szempontot is figyelembe kell vennünk, s bizony élnünk kell a történetmesélés folyamán a sűrítés, a leegyszerűsítés vagy épp a felnagyítás filmnyelvi eszközeivel.

A filmünket persze lehet bírálni: van akinek tetszik, van akinek nem a kedvence, sebaj! De könyörgöm: ez csak egy film!"

Rákay Philip leírja, hogy szerinte egy történet ettől válik izgalmassá, érthetővé, átélhetővé, illetve szerethetővé. Álláspontja szerint a filmes nem történész, a történyész pedig nem filmes, és ez ennyire egyszerű. A teljes bejegyzést itt lehet elolvasni: