Óriási közgyűlölet sújtja a Petőfi-filmet, egymásnak feszültek a magyarok a Most vagy soha című gigaprodukció miatt
Olvass tovább...
A Most vagy soha! több oldalról is komoly kritikákat kapott, a film producere azonban felnyitotta a tévelygők szemét. Kérdés, hogy kit tudott ezzel meggyőzni?
A Most vagy soha! érthető okokból tartja lázban a közvéleményt, amióta csak bejelentették az elkészülését. Egyrészt fontos magyar történelmi személyeket és eseményt állít a középpontba, másrészt rekordnak számító költségvetésből készült (bár az alkotók elmondása szerint reálértékkel nézve a Kincsem valójában drágább film volt), harmadrészt a készítők politikai beágyazottsága, a jelenlegi filmfinanszírozási rendszer, és a történelmi téma miatt automatikusan a kultúrharc áldozatává vált a film, függetlenül attól, hogy milyen lett a végeredmény - már a bemutató előtt is komoly kétségek hangoztak el.
Olvass tovább...
Kritikusunk elmondása szerint sokkal jobb, mint a híre, és rossz úton jár az, aki a teljes történelmi hitelességet kéri rajta számon, ennyi erővel Gárdonyi Géza műveit is dobhatnánk ki az ablakon.
Ez már csak abból kiindulva is problémás, hogy a történelem korántsem olyan egzakt, mint amennyire gyakran hisszük, Petőfi Sándor például nem is biztos, hogy elszavalta a Nemzeti dalt a Magyar Nemzeti Múzeum előtt.
Korábban a filmhez készített LEGO készlet kapcsán én is írtam róla, hogy a bennünk élő Petőfi-jelenetet sokan megkérdőjelezik, azóta tanultabb kollégám alaposabban is utánajárt a dolognak.
Olvass tovább...
Ha pedig történelmi hitelesség, akkor voltak olyan szemfüles nézők, akik a "Talpra magyar!" felszólításon akadtak fent, míg az RTL egy paródiavideóval készült az idei Nemzeti ünnepre, aminek "low-budget" elnevezése egyértelmű fricska a rekordköltségvetésű Petőfi-filmnek
A témában azonban elismert történészek is felszólaltak, a frissen Széchenyi-díjjal kitüntetett Herman Róbert rengeteg pontot nehezményezett a filmben, beleértve a korszakidegen németellenességet, vagy hogy a stáb nem alkalmazott történész szakértőt.
Erről szóló cikkünket itt olvashatjátok:
Olvass tovább...
Rákay Philip, a film egyik producere és írója - akivel a köztudatban leginkább azonosítjuk az új Petőfi-filmet -már eddig is több fronton igyekezett védeni filmjét a különböző kritikákkal szemben, ám most egy Facebook posztjában nem csak az ellenzéki, liberális véleményformálóknak szólt be, hanem a szakmának is.
Mielőtt elolvasnánk, érdemes egy pillantást vetni a film előzetesére is, amivel azért kritikán felül áll, hogy nagyon impozáns kiállású:
Olvass tovább...
Rákay Philip már a posztja elején leszögezi, hogy történelmi hitelesség szerinte nem kérhető számon egy kalandfilmen. Ehhez később olyan példákat húz elő a cilinderből, mint a Titanic, a Gladiátor, vagy A rettenthetetlen (utóbbi különösen híresek történelmietlenségeikről éről), miközben párhuzamba állítja a dolgot a woke-diskurzussal, ami fekete Kleopátrákat szül a képernyőre.
"Ha lehet, még náluk is eggyel rosszabbak a hangosan kesergő valódi történészek, akik együgyű szakbarbárként képtelenek felfogni, hogy egy kétórás film írásakor, készítésekor millió egyéb szempontot is figyelembe kell vennünk, s bizony élnünk kell a történetmesélés folyamán a sűrítés, a leegyszerűsítés vagy épp a felnagyítás filmnyelvi eszközeivel.
Rákay Philip leírja, hogy szerinte egy történet ettől válik izgalmassá, érthetővé, átélhetővé, illetve szerethetővé. Álláspontja szerint a filmes nem történész, a történyész pedig nem filmes, és ez ennyire egyszerű. A teljes bejegyzést itt lehet elolvasni: