Brutálisan megdrágul a magyarok kedvenc karácsonyi étele, bírja ezt még a családi kassza?
Olvass tovább...
Ősi trükkök, mégis bedőlünk nekik. Van olyan, amire nem is gondolnánk.
Ahogy közeledünk a karácsonyhoz, egyre több üzlet zárva tart szenteste napján, megnehezítve ezzel az utolsó pillanatban történő vásárlást. Míg ez az alkalmazottaknak örömet okozhat, a vásárlók számára kihívást jelenthet, és az ünnepi tervezést is felboríthatja.
Jagodics Rita marketingszakértő szerint azonban nem csak a boltzár okozhat nehézségeket, hanem a szándékos manipuláció is, amelynek célja, hogy többet költsünk az ajándékokra és az ünnepi menüre. -derült ki a Pénzcentrum cikkéből.
Olvass tovább...
A nagyobb kereskedelmi láncok, mint a Libri, Penny, Lidl, JYSK, SPAR, Mountex, OBI, XXXLutz, Rossmann vagy a Diego, már bejelentették szenteste teljes boltzárát, ám ehhez még várhatóan sokan fognak csatlakozni. Jagodics szerint a speciális nyitvatartás nem csak az emberek tervezését nehezíti meg, de rávilágít a vásárlók érzelmi manipulációjára és a marketingtrükkökre is.
A szakértő azt hangsúlyozza, hogy a boltzár miatt az emberek nehezebben kalkulálhatnak, és a tervezettnél többet költhetnek, mivel három napra kell előre gondolkodniuk.
Ugyanakkor azok a boltok, amelyek nyitva maradnak, a kereskedelemben előnyben részesülnek, mivel az emberek hozzászoktak a karácsonyi vásárláshoz.
Olvass tovább...
A gazdasági helyzet figyelembevételével a vásárlók idén spórolósabbak lesznek a karácsonyi költekezés terén is. Az infláció most már ugyan nem olyan magas, de európai összevetésben még mindig rekordernek számít, és az elmúlt hónapok folyamatos emelkedése sem múlt el nyomtalanul. Olykor persze lehet szerencsénk is, a Lidl népszerű gyerekjátéka például reálértéken is olcsóbb lett.
Egy 1000 fős felmérés szerint a magyarok 22,5%-a kevesebbet tervez költeni, 39%-uk jobban figyeli az árakat, és 24,5%-uk mindenen spórolni próbál. A vásárlók 41%-a szándékozik sokkal kevesebbet költeni az idei gazdasági helyzet miatt.
Olvass tovább...
A marketingszakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy a boltok a karácsonyi leértékelésekkel és más marketingtrükkökkel tudatosan arra ösztönzik az embereket, hogy többet költsenek..
A karácsonyi zene, hangok és egyéb ingerek a kognitív feldolgozást terhelik, ami csökkenti a vásárlók racionális döntéseit. Emellett a fear of missing out (félelm, hogy lemaradok valami fontosról) erősödik, és a vásárlók ezért inkább hajlamosak többet költeni.
A marketingszakértő óvatosságra int a leértékeléseknél is, mivel gyakran a nagyon olcsó termékek mögött rejtőző csomagok vagy ajánlatok nem bizonyulnak kedvezményesebbnek, ha utánaszámolunk. Az ember a díszcsomagolás és a színes árcédula miatt könnyen gondolhatja azt, hogy ez kedvezményes ár, pedig sokszor nem is ez a helyzet.
Olvass tovább...
Az üzletek a gyerekekkel szemben is tudatosan alkalmazzák a manipulációt, például a gyerekülések elhelyezésével a bevásárlókocsikon, hogy növeljék a családok költekezését. Nem is gondolnánk, hogy ez sokkal inkább a vásárlásra ösztönzést segíti, mint a kényelmet.