promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Ezekkel a ravasz trükkökkel próbálják kicsalni belőled az utolsó garast is, légy résen a karácsonyi ajándékvadászaton
Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

Ősi trükkök, mégis bedőlünk nekik. Van olyan, amire nem is gondolnánk.

Ahogy közeledünk a karácsonyhoz, egyre több üzlet zárva tart szenteste napján, megnehezítve ezzel az utolsó pillanatban történő vásárlást. Míg ez az alkalmazottaknak örömet okozhat, a vásárlók számára kihívást jelenthet, és az ünnepi tervezést is felboríthatja.

Jagodics Rita marketingszakértő szerint azonban nem csak a boltzár okozhat nehézségeket, hanem a szándékos manipuláció is, amelynek célja, hogy többet költsünk az ajándékokra és az ünnepi menüre. -derült ki a Pénzcentrum cikkéből.

A nagyobb kereskedelmi láncok, mint a Libri, Penny, Lidl, JYSK, SPAR, Mountex, OBI, XXXLutz, Rossmann vagy a Diego, már bejelentették szenteste teljes boltzárát, ám ehhez még várhatóan sokan fognak csatlakozni. Jagodics szerint a speciális nyitvatartás nem csak az emberek tervezését nehezíti meg, de rávilágít a vásárlók érzelmi manipulációjára és a marketingtrükkökre is.

A szakértő azt hangsúlyozza, hogy a boltzár miatt az emberek nehezebben kalkulálhatnak, és a tervezettnél többet költhetnek, mivel három napra kell előre gondolkodniuk.

Ugyanakkor azok a boltok, amelyek nyitva maradnak, a kereskedelemben előnyben részesülnek, mivel az emberek hozzászoktak a karácsonyi vásárláshoz.

A gazdasági helyzet figyelembevételével a vásárlók idén spórolósabbak lesznek a karácsonyi költekezés terén is. Az infláció most már ugyan nem olyan magas, de európai összevetésben még mindig rekordernek számít, és az elmúlt hónapok folyamatos emelkedése sem múlt el nyomtalanul. Olykor persze lehet szerencsénk is, a Lidl népszerű gyerekjátéka például reálértéken is olcsóbb lett.

Egy 1000 fős felmérés szerint a magyarok 22,5%-a kevesebbet tervez költeni, 39%-uk jobban figyeli az árakat, és 24,5%-uk mindenen spórolni próbál. A vásárlók 41%-a szándékozik sokkal kevesebbet költeni az idei gazdasági helyzet miatt.

A marketingszakértő arra is felhívja a figyelmet, hogy a boltok a karácsonyi leértékelésekkel és más marketingtrükkökkel tudatosan arra ösztönzik az embereket, hogy többet költsenek..

A karácsonyi zene, hangok és egyéb ingerek a kognitív feldolgozást terhelik, ami csökkenti a vásárlók racionális döntéseit. Emellett a fear of missing out (félelm, hogy lemaradok valami fontosról) erősödik, és a vásárlók ezért inkább hajlamosak többet költeni.

A marketingszakértő óvatosságra int a leértékeléseknél is, mivel gyakran a nagyon olcsó termékek mögött rejtőző csomagok vagy ajánlatok nem bizonyulnak kedvezményesebbnek, ha utánaszámolunk. Az ember a díszcsomagolás és a színes árcédula miatt könnyen gondolhatja azt, hogy ez kedvezményes ár, pedig sokszor nem is ez a helyzet.

Az üzletek a gyerekekkel szemben is tudatosan alkalmazzák a manipulációt, például a gyerekülések elhelyezésével a bevásárlókocsikon, hogy növeljék a családok költekezését. Nem is gondolnánk, hogy ez sokkal inkább a vásárlásra ösztönzést segíti, mint a kényelmet.

Ahhoz, hogy ne essünk a marketingtrükkök áldozatául az ajándék vásárlásnál és az ünnepi étkezések hozzávalóinak kiválasztásánál, fontos, hogy tudatosak legyünk a döntéseink során. Összességében a következő tippekkel segíthetünk magunkon:
  • Tervezzük előre a karácsonyi bevásárlást. Így nem kell az utolsó pillanatra hagyni a dolgokat, és nem leszünk annyira kiszolgáltatottak a boltoknak.
  • Készítsünk listát a bevásárlandó dolgokról. Ez segít abban, hogy ne veszítsük el a fejünket a boltban, és csak a szükséges dolgokat vegyük meg.
  • Hasonlítsuk össze az árakat. Ne csak a leértékeléseket nézzük, hanem a különböző boltok kínálatát is.
  • Ne engedjünk a kihagyástól való félelemnek. A boltok gyakran azzal próbálják rávenni minket a vásárlásra, hogy azt sugallják, hogy valamit lemaradunk, ha nem vásárolunk meg.
Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás