
Itt az elhallgatott igazság Trianonról, egy román történész szivárogtatta ki
Olvass tovább...
A Kárpát-medence országai igen másképpen látják a 20. századi történelmet.
A Kárpát-medence történelme meglehetősen mozgalmas volt az évezredek alatt, a 20. század viszont valahogy még a szokásosnál is mozgalmasabbra sikerült - elvégre ritkán adatik meg az országok életében, hogy 30 év alatt két világháború is legyen.
Az első világháborút követően felbomlott az Osztrák-Magyar Monarchia, a trianoni szerződések nyomán új államok születtek, Magyarország elvesztette területének és lakosságának nagy részét.
Ami a magyar közgondolkodásban a legnagyobb történelmi tragédia, azt a szomszédos államok egészen máshogyan élik meg: Romániában az Erdéllyel való egyesülés nemzeti ünnep - és természetesen a szlovákok sem látják annyira tragikusnak a helyzetet, mint mi magyarok.
Olvass tovább...
Magyarországon akad egy politikailag nem túl korrekt vicc, miszerint "idősebb vagyok, mint Szlovákia" - az lehet, hogy politikailag nem túl korrekt, a történelemet szemlélve azonban mégis csak van valami alapja.
Bár Trianon után valóban jöttek létre új államok, Szlovákia nem volt közöttük, arra még a második világháborúig várni kellett (Adolf Hitlernek így voltaképp komoly érdemei voltak a történelemben először megjelenő önálló szlovák államiság létrejöttében), de az sem tartott sokáig, az állam neve ugyanis Csehszlovákia lett.
Az új állam déli határa viszont nagyjából megegyezett a jelenlegi szlovák-magyar határvonallal, így tulajdonképpen a trianoni kastélyban kijelölték a majdani szlovák állam határát is.
Olvass tovább...
Minden bizonnyal ezért lehet az, hogy a mai modern Szlovákiában Trianont szinte alig emlegetik, még a szó sem szerepel igazán kiemelt helyen a helyi tankönyvekben, helyette inkább a "Szlovákia kiválása" kifejezést használják, ami pontosan erre a határkijelölésre utal, ami akkoriban még a csehszlovák és a magyar állam között történt meg.
A modern szlovák történelemszemléletben egyébként van egy igen érdekes jelenség, miszerint a szlovákság történelmét nem is etnikumként, hanem területként kezelik - így lesz például Pozsony a szlovák történelem szerves része, még akkor is, ha majd 800 évig a magyar államiság egyik központi helye volt.
Bajcsi Ildikó történész a szlovákok Trianon-értelmezéséről: