Szandi és kislánya közös éneklésétől te is elolvadsz - zenei szakértőnk segít elemezni az előadást
Olvass tovább...
A történelem során során nincs dokumentált hasonló eset - hogy a vezetőség örül-e neki, az már más kérdés.
Azt az állítást nehéz lenne vitatni, hogy a korszellem nem éppen az operába járásnak kedvez - bár az is igaz, hogy ez azért sohasem a tömegek szórakozása volt. Egy város számára igen komoly presztízs, ha rendelkezik operaházzal - és Európa azért nem hemzseg tőlük, bár Ausztria, Németország és Olaszország azért igen jól el van látva.
E mellett azért azt is nehéz lenne vitatni, hogy az opera mint műfaj azért eléggé a művészet egyik csúcsa: zene. színészet, jelmezek, tánc - minden művészeti ág kiveszi a részét egy-egy produkcióból, ráadásul minden ág igen komoly színvonalon.
A zenéért szimfonikus zenekar felel, a jelmezek igazi ruhaköltemények, a dramaturgia és a szöveg legalább annyira fontos, mint maga a muzsika, grandiózus díszletekben hallgathatjuk a virtuóz áriákat - legalábbis többnyire ez a helyzet.
Olvass tovább...
Ami most a budapesti Operában zajlik, az egészen biztosan világszám, és minden bizonnyal jelenleg a világ legkülönlegesebb operája - apró szépséghiba, hogy ennek talán most annyira azért nem örül a vezetőség.
Az operáról szóló hírek általában elvesznek a Tóth Gabi és Krausz Gábor életét elemzők között, ám Ókovács Szilveszter döntése, miszerint az eddig szünet nélkül játszott Carmina Burana-t kettévágta, méghozzá a büfé bevételeinek növelése érdekében, megtörte ezt a jeget: az előadást vezénylő karmester azonnal otthagyta az előadást, azóta pedig a különböző sztrájkok miatt olyan előadásokat láthatnak az operába látogatók, amilyenek eddig még egészen biztosan nem voltak soha.
Olvass tovább...
Az első világszám a keddi előadás volt, a Hunyadi László. És hogy mitől volt ez olyan különleges? Nos, mivel a szakmai személyzet is sztrájkol, ezért nem volt, aki elpakolja a Don Giovanni díszletét - ezért a Don Giovanni díszletében ment le a Hunyadi László.
Ha ez nem lett volna elég, az előadást maga az igazgató kezdte el egy beszéddel, amiben elmondta a speciális körülményeket, kicsit beszólt a sztrájkolóknak ("nincs az a vasutas, aki meg tudná akadályozni az Operaház működését"), levetítettek egy rövidfilmet, majd közölte, hogy akinek nem tetszik, elmehet, a pénzt is visszaadják.
Ezután kezdődött az előadás - a zenekar nélkül, akik szintén sztrájkba léptek, így csak a leghíresebb dalokat adták elő. És az egészet zenekar híján egy szál zongorista kísérte - a korrepetitor, az egyik áriát az énekes újra is kezdte (az ilyen komoly daraboknál a próbafolyamat során mindig van gyakorló-zongorista: minden próbára nem lehet berendelni a komplett nagyzenekart).
[[cikk3]
A csütörtöki előadás, a Mayerling szintén elmaradt, helyette megint zongorás Don Giovanni volt - ám az operát nem véletlenül hangszerelik gazdagon, egy szál zongorával azért nem az igazi, beszámolók alapján igen sokan hagyták el a nézőtermet.
A mai nap folyamán pedig az Opera megszüntette a sztrájkban résztvevők TB-jének fizetését - úgy tűnik, háborúvá terebélyesedett a helyzet. hogy ebből mi lesz? Azt nem tudjuk, de addig is: