Gyönyörű magyar neve van, Afrikában a Nílus mellett találtak egy szigetet
Olvass tovább...
Trieszt hiába várja a magyar hajókat.
A trieszti magyar kikötő, vagy "Magyar Kikötő", jelentős történelmi helyszín, amely a 19. század végén és a 20. század elején játszott szerepet. A kikötő építése és fenntartása a Magyar Királyság kereskedelmi ambícióit szolgálta, Trieszt városa pedig az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legnagyobb tengeri központja volt. A kikötő Trieszt és Magyarország közötti gazdasági kapcsolatok megerősítését, és komoly infrastrukturális beruházásokat hozott magával.
A 19. század végén, az Osztrák-Magyar Monarchia ipari és gazdasági fejlődésének csúcspontján a magyar kormány felismerte, hogy egy saját kikötő szükséges ahhoz, hogy a magyar mezőgazdasági termékek és ipari áruk a tengeri úton is eljussanak a nemzetközi piacokra. Trieszt kikötőjének kiemelt fontossága volt a Földközi-tengeri kereskedelemben, és Magyarország ezzel a lépéssel akarta elérni, hogy saját érdekeit képviselje a tengeri szállítmányozásban.
Olvass tovább...
A trieszti magyar kikötő építése 1884-ben kezdődött meg, és 1897-ben fejeződött be. Az építkezés költségeit a magyar állam és magánbefektetők finanszírozták. A Magyar Kereskedelmi Minisztérium egy külön társaságot alapított, hogy biztosítsa a kikötő fenntartását és üzemeltetését. A kikötő egyfajta kaput jelentett a világkereskedelem felé Magyarország számára
A magyar kikötő alapvető célja az volt, hogy a magyar gazdaság export-import tevékenységét segítse, különösen a mezőgazdasági és ipari termékek szállítását. Trieszt a magyar határhoz való közelsége és a vasúti összeköttetések miatt kiemelkedően kedvező pozíciót jelentett a kereskedelem számára. A kikötő nemcsak Magyarország, hanem az egész Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb tengeri központjává vált.
Olvass tovább...
Az I. világháború és az Osztrák-Magyar Monarchia felbomlása nagy változásokat hozott Triesztben. A trianoni békeszerződés értelmében Magyarország elvesztette tengerparti hozzáférését, és ezzel a trieszti kikötő szerepe is háttérbe szorult. A kikötő ma már elsősorban történelmi emlék, amely emlékeztet Magyarország tengeri kereskedelmi múltjára. Trieszt ma Olaszország része, és a kikötő ma is fontos szerepet játszik az olasz gazdaságban.
A trieszti magyar kikötő kérdése a mai magyar belpolitikában is fel-felbukkan, különösen akkor, amikor Magyarország gazdasági és geopolitikai helyzete kerül szóba. Az elmúlt években a magyar kormány újra érdeklődést mutatott Trieszt kikötője iránt, és 2019-ben Magyarország 31 millió euróért vásárolt egy területet a trieszti kikötőben. Ez a terület a magyar cégek számára logisztikai központként szolgálhat, biztosítva ezzel a magyar export számára egy tengeri kijáratot, ami stratégiai előnyt jelent, ám ez azóta is kihasználatlanul áll és egyelőre kérdéses milyen szerepet is szántak neki.
A kormány célja ezzel a lépéssel az lehet, hogy növelje Magyarország kereskedelmi forgalmát és milyen szállítási útvonalakat biztosítson a hazai vállalatok számára. Ez a lépés annak a szélesebb gazdasági stratégiának, amely Magyarország infrastrukturális kapcsolatainak és külkereskedelmének fejlesztésére irányul.
Forrás: wikipedia