Értetlenül állnak az űrtudósok a rejtélyes jelenség előtt, sehogy nem illik a tejútrendszerbe
Borítókép:  Profimedia

Vannak bizonyos jelenségek, amelyek teljesen zavarba ejtik a tudósok még úgy is, hogy már meglehetősen bő információkkal rendelkeznek a világegyetem működéséről.

A tudósok például most egy rejtélyes objektumot fedeztek fel a tejútrendszerünkben, amely egyszerűen nem illik bele semmilyen objektumnak a kritériumaiba a galaxison belül. A kutatócsapat egy olyan objektumot talált ugyanis, amely mikrohullámokat bocsát ki, amely arra enged következtetni, hogy az objektumban olyan por és gyorsan mozgó gáz van, amely közel 112 ezer mérföld/órával közlekedik egy nagyon kis területen a galaxisunk szívében.

Űrkutatók már számos eshetőséget felvázoltak, hogy mégis mi lehet ez az objektum, a fekete lyuktól egy összeomló felhőn keresztül egészen egy fejlődő csillagig, azonban egyik opció sem igazán ad kielégítő magyarázatot. Mint ahogy az Astrophysical Journal Lettersnevű szaklapban publikált tanulmányban is kifejtik, az objektum felfedezési helye alapján valószínű, hogy új dolgot fedeztek fel:

„A galaxisunk közepe több milliárd csillagot, több tízmillió gáztömeget, egy szupermasszív fekete lyukat, a folyamatosan formálódó galaxison belüli csillagok tizedét és egy kiterjedt csillagtemetőt tartalmaz, ebből kifolyólag ez a legvalószínűbb helyszín, ahol objektumok új osztályát találjuk”

Semmihez nem hasonlítható

Kifejtették, hogy a G0.02467-0.0727 elnevezésű objektumot a Chilében található Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) elnevezésű obszervatóriumban fedezték fel és a fent említett opciókat mind kizárták, mert mint fogalmaztak, ezek a fogalmi modellek nem elég konzisztensek a felfedezéssel vagy nem teljesen magyarázzák meg azt – vagyis nem éppen illik bele egyikbe sem.

Az objektumot az úgynevezett Középső Molekuláris Zónában (CMZ) efdezték fel, amely a galaxisunk közepén található és mintegy 700 fényév átmérőjű terület, amely a galaxisban található sűrű gázok mintegy 80 százalékának ad otthont. A CMZ-ben ezen belül vannak olyan hatalmas molekuláris felhők és masszív csillagformáló gócok, amelyek jelenleg felfedezés alatt állnak, nincs még kellő információnk erről a területről.

A tudósok felfedezték, hogy az objektum mikrohullámokat bocsát ki és a körülötte lévő por alapján megállapítható volt az is, hogy ráadásul meglehetősen szétterjedten. Mi több, az objektumból folyamatos sugárzás érzékelhető, valamint szén-monoszulfid és kén-monoxid jelei, amelyek közül előbbit a molekuláris felhőkben, utóbbit pedig a Jupiter egyik holdjánál figyeltek meg már korábban.

Nem hagyományos

A gáz hőmérsékletét mintegy -236 Celsius-fokosra becsülik, amely lényegesen hidegebb, mint a galaxisunk ezen részében eddig felfedeztek. Arra viszont vannak utaló jelek egy másik kutatás szerint, hogy a gázmolekulák nem hagyományos gyűrűalakban szállnak, ezért egyes kutatók arra gondolnak, hogy egy felrobbant csillag lehet a magyarázat – az objektum esetében azonban nem érzékelhetőek azok az anyagok, amelyek a robbanást követő sokkhullámok során előkerülnek.

Tudósok egyik utolsó, általuk hihetőnek tűnő magyarázata jelenleg az, hogy létrejött egy átmeneti, masszív fekete lyuk, illetve további ötletként ott van az is, hogy éppen két csillag egyesül, amelyet jelenleg por akadályoz. Hozzátették azonban, hogy ez az objektum ezekbe a magyarázatokba sem illik be tökéletesen, ezért egy kifejezetten sajátos felfedezésnek tekinthető.