Újraírhatja az univerzum teljes történetét az új űreszköz, elképesztő dolgokat fedezett fel
Borítókép:  Profimedia

Tízmilliárd éves, eddig sosem látott galaxisokat fedezhet fel az új teleszkóp, már most el vannak ájulva tőle a csillagászok.

Pedig az ókori matematikusról, Eukleidészről elnevezett, az Európai Űrügynökség égisze alatt felbocsájtott, csaknem 600 millió euróba kerülő űrtávcső pályafutása nem indult túl rózsásan, lévén nem igazán működött a pozicionálása. Végül aztán sikerült áthidalni a problémát, és ma már csodálatos képeket küld a világegyetem rejtett részeiről, mintegy másfél millió kilométer távolságból.

Az 2 tonnás Eukleidész ráadásul elképesztően stabil, és ez a tulajdonsága, valamint széles látószögű kamerája lehetővé teszi, hogy hosszú, több száz másodperces expozíciós idővel, tűéles és rendkívüli távolságokat magába foglaló képeket készítsen.

Mindez ahhoz vezetett, hogy már az első „munkanapján” 300 ezer új égi objektumot fedezett fel, a kutatók pedig abban bíznak, hogy a hatéves projekt alatt a sötét anyag és más kozmológiai rejtélyek fontos kérdéseire is válaszokat ad majd.

Az Európai Űrügynökség reményei szerint a teleszkóp bámulatos fotók ezreit küldi majd vissza a Földre, az éjszakai égbolt csaknem harmadát feltérképezve. Több mint egymilliárd galaxist katalogizálhatnak a segítségével, melyek között akár 10 milliárd évesek is lehetnek.

"Ez az űrteleszkóp a kozmológia legnagyobb kérdéseire keresi a választ, és már most egyértelműen bizonyította, hogy alkalmas a feladatra. Eddig még csak ízelítőt kaptunk abból, mire is képes valójában"

- mondta Valeria Pettorino, a projekt egyik felelőse.

A kutatók szerint a sötét anyag és a sötét energia együttesen az univerzum mintegy 95%-át teszik ki, de nem lépnek kölcsönhatásba a fénnyel, így közvetlenül nem mutatható ki. Emiatt a tudósok úgy tanulmányozzák, hogy megfigyelik, miként fejti ki hatását a körülötte lévő galaxisokra. A mérések így végre többet elárulhatnak a sötét anyag rejtélyes működéséről.

Forrás: Live Science