Választ kaphatunk a világ születésére, a NASA tudósai ugyanis megtalálták a fekete lyuk ősét
Borítókép:  Profimedia - illusztráció

Szuper nagy, sötét, ősi dolgot fedeztek fel NASA kutatói a misztikus világűrben. A legújabb felfedezés vajon segíthet megfejteni a világmindenség születését?

NASA asztrofizikusainak kutatása során egy igazán izgalmas felfedezést tettek: egy hatalmas szupernehéz fekete lyukra bukkantak, amely majdnem az univerzum kezdete, azaz a nagy ősrobbanás idejére nyúlik vissza. Ez a lenyűgöző felfedezésnek a fénye 13,2 milliárd év alatt jutott el hozzánk, és egy pillanatképet mutat nekünk az ősi múltról. A kutatók becslése szerint ennek a fekete lyuknak, mintegy 10-100 milliószor nagyobb a tömege, mint a Napunk. Emellett azt is megállapították, hogy az UHZ-1 galaxisban, amelyben található, 13,2 milliárd fényév távolságra van tőlünk.

A fekete lyuk egy olyan objektum az űrben, ahol a gravitációs erő olyan erős, hogy semmi sem tudja elhagyni azt, még a fény sem. Az ilyen erős gravitációs tér az idő és a téridő meghajlását okozza.

A fekete lyukak jellemzően tömegeik alapján csoportosíthatók. A kis tömegű fekete lyukak kb. tízszer tömörebbek a Napnál, míg a szupernehéz fekete lyukak több millió tömegesek lehetnek. Az M87 galaxisban található szupernehéz fekete lyuk például több mint hatszoros milliárd tömeges.

A fekete lyuknak rendkívül nagy a mérete ehhez a korai növekedési szakaszhoz képest, és a kutatók szerint "óriási méretűen született". Az asztrofizikusok régóta vitatkoznak arról, hogy az első fekete lyukak hogyan keletkeztek az univerzum fiatal korában. Ennek az ősi és nagy tömegű fekete lyuknak a felfedezése, azonban fontos útmutatást nyújt nekik ebben a kérdésben.

Az újonnan felfedezett fekete lyuk, amely az eddig ismert legnagyobb típusok közé tartozik, újabb lépést jelent az asztrofizikusok számára az univerzum korai szakaszának és a fekete lyukak keletkezésének megértésében. Az előzőekben leggyakrabban elfogadott elmélet az volt, hogy az első tömeges csillagok halála hozhat létre nagy fekete lyukakat, azonban ez a felfedezés megkérdőjelezi ezt a magyarázatot. A kutatók továbbra is vizsgálják a Webb és más távcsövek által szerzett adatokat, hogy nagyobb képet kapjanak az univerzum korai korszakáról.

Forrás: Nature Astronomy