Óriási gammakitörés fénye ért el a Földre, nagy szerencse, hogy nem közelebb történt a kataklizma
Borítókép:  Profimedia / illusztráció

A Szivar-galaxisban történt egy hatalmas robbanás, aminek a fénye nemrég ért el hozzánk.

Az elsőre rémisztőnek tűnő kozmikus robbanás ugyanakkor csupán a földi megfigyelők számára volt újdonság, valójában évmilliókkal ezelőtt végbement a kataklizma, mely nem mellesleg új felfedezésekhez vezetett.

Az ultrafényes villanás detektálása már önmagában is szenzáció volt, a napunknál ezerszer erőteljesebb ragyogású távoli magnetárok kitörései ugyanis rendkívül rövid ideig tartanak, így a kutatók lényegében egy tűt vettek észre a szénakazalban a titokzatos Meisser 82 galaxisban.

A Szivar-galaxisként is ismert „csillagkeltetőt” az Európai Űrügynökség teleszkópjával figyelték meg, amikor a heves kitörést történt, amely a másodperc törtrésze alatt el is halványult. Az asztrofizikusok az elmúlt 50 évben mindössze három ilyen jelenséget láthattak.

Az újonnan felfedezett magnetár, egy egykor fényes csillag elképesztő sűrűségű, szupernóva-robbanás utáni maradványa, amely figyelemre méltóan erős mágneses mezővel rendelkezik - olvasható a Nature című folyóiratban megjelent tanulmányban.

„Ha több ilyet észlelünk, megtudhatjuk, milyen gyakoriságúak ezek a kitörések, és hogyan veszítenek energiát ezek a csillagok a folyamat során”

- mondta Ashley Chrimes, az Európai Űrügynökség egyik kutatója.

Hasonló robbanás következik be fekete lyukak születésekor, neutroncsillagok összeolvadásakor, a tudósok pedig egyből felismerték a helyzet különlegességét: „Azonnal rájöttünk, hogy ez egy nem mindennapi esemény” - mondta Sandro Mereghetti, az olaszországi Nemzeti Asztrofizikai Intézet kutatója, a tanulmány vezető szerzője.

„A gammakitörések általában messziről érkeznek, de ez a kitörés egy közeli galaxisból jött”

– fogalmazott a csillagász. Persze ez is csupán csillagászati léptékekben volt „közel”, ami a lehető legjobb hír, hiszen egy valóban a szomszédságunkban történő, Földet irányzó kitörés akár az életet is eltörölhetné a bolygónkról.

A NASA korábbi animációjában azt is megmutatta, miként nézne ki egy ilyen kitörés:

Forrás: Live Science