Hihetetlen felfedezést tett a NASA a Tejútrendszerről: ez átírja a galaxisunkról tett tudományos eredményeket
Borítókép:  Profimedia - illusztráció

Itt van felettünk, de még alig tudunk róla bármit is. A NASA kutatói most a Tejútrendszert tették „nagyító alá” és megdöbbentő felfedezésre bukkantak.

A Tejútrendszer kutatásával foglalkozó asztrofizikusok olyan meglepő eredményekre jutottak, amelyek átírhatják mindazt, amit eddig tudtunk a galaxisunkról. Az új kutatások ugyanis azt sugallják, hogy a Tejútrendszerünk csak az eddig becsült ötöd részét teszi ki, és hiányzik belőle az univerzum tömegének 85 százalékát képező sötét anyag. Ez azt jelenti, hogy eddig nem érzékeltünk olyan anyagot, amely a galaxisunk tömegének több mint egyharmadát kiteheti.

A NASA kutatói a Gaia távcső adatait használták fel, amelyeknek köszönhetően egy térképet tudtak készíteni a Tejútrendszerben található 1,8 milliárd csillagról. Ez alapján a galaxisunk kb. 200 milliárdszor nehezebb, mint a Napunk. Ez jóval kisebb már az előző becsléseknél, amelyek a galaxis tömege mindenféle módszerrel 890 milliárd és 1 billió naptömeg között mozgott.

Ez a hatalmas különbség a tudósokat óvatosságra inti, mert ellentmond az eddigi kutatásoknak. Az új eredményeket meg kellene magyaráznia, hogy korábban miért mértek akkora tömeget a galaxisunkra különböző technikákkal. Ám ez a felfedezés jelentős hatással lehet a Tejútrendszerünk történelmének megértésére, és arra utalhat, hogy kevésbé követ részt galaxisütközéseket, mint más galaxisok.

A tanulmány szerzője, Dr. François Hammer elmondta, hogy a Tejútrendszer tömegét az úgynevezett forgásíve alapján számolták ki. A kutatók azt gondolják, hogy a galaxis egy forogó spirál, amelyet sötét anyag háló vesz körül. A Gaia adatok alapján sikerült pontosan kiszámítani a galaxis forgásívet, és kiderült, hogy az különbözik más nagy spirális galaxisokétól. A kutatók így arra következtetnek, hogy hiányzik a sötét anyag gravitációja a Tejútrendszerünk peremén, ami rendkívüli felfedezésnek számít.

Ezek az eredmények nem csak az asztrofizikusokat, de az egész tudományos közösséget is izgalomba hozták.

Az új adatok átírhatják mindazt, amit eddig tudtunk a Tejútrendszerünk működéséről és történelméről, és új irányba terelhetik a kutatásokat.