promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Te hányszor mondtad ki idén az év szavát? Csupán ket betű, de mindent átírt amit a világról tudtunk

Te hányszor mondtad ki idén az év szavát? Csupán ket betű, de mindent átírt amit a világról tudtunk

Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció
Élet
Kategória fejléc
Promotions

Ez a szó jelenleg annyira megkerülhetetlen, hogy talán nincs olyan ember a Földön, aki ne hallott volna még róla.

Az artificial intelligence, azaz a mesterséges intelligencia (MI) idén behálózta a világ mindennapjait, így nem csoda hogy 2023-ban ezt a kifejezést válaszották az év szavának is. A Collins szótárban a mesterséges intelligenciának az emberi mentális funkciók számítógépes programokkal történő modellezése a pontos definíciója. Az év szava pedig idén ennek a kifejezésnek az angol megfelelőjének rövidítése lett. 

A brit HarperCollins kiadó szerkesztői azért döntöttek az AI mellett, szól a magyarázat, mert a betűszó használati gyakorisága az elmúlt egy év alatt négyszeresére nőtt, a mesterséges intelligencia az év meghatározó beszédtémájává vált.

A glasgow-i székhelyű kiadó egyébként a honlapokat, újságokat és folyóiratokat, valamint a közösségi médiát pásztázva választja ki az év szavát, és elsősőrban azt vizsgálják, hogy mely angol kifejezések használata ugrott meg az adott évben a legnagyobb mértékben.

Az év további fontos kifejezései közé került a „greedflation” szó is, ami magyarra fordítva leginkább azt a jelenséget írja körül, amikor a vállalatok az inflációra hivatkozva emelik az áraikat olyan szintre, hogy azzal valójában nem a költségeikhez igazítják az árcédulát, hanem saját profitrátájukat növelik.

indokolatlan áremelés az infláció ürügyén 

- nagyjából ezt jelentheti magyarul a szó.

Az év legfelkapottabb kifejezései közé került még a „debanking” szó is ami nagyjából azt írja le, amikor valakit elzárnak a banki szolgáltatások igénybe vételétől. Kevésbé gazdasági vonalon mozog a szintén népszerű „nepo baby” kifejezés, ami olyan celebek gyermekét takarja, aki szülei hírnevére alapozva építi karrierjét. A népszerű szavak listáján megtalálhatjuk még a „deinfluencing” kifejezést is, ami arra utal, amikor valaki közösségi felületén nem rábeszélni akarja az embereket egy-egy termékre, hanem éppen lebeszélni őket valamilyen dologról. Ez a jelenség egyébként egyelőre inkább külföldön elterjedt és hazánkban nem igazán ismerik még.

(hvg.hu)