promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Váratlanul magyar filmek tűntek fel az idei Oscar-versenyben, külföldön imádják a legendás rendezőt
Borítókép:  Profimedia (illusztráció)
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc
Megosztás
Másolás

Dagad a mellünk a büszkeségtől, az egész világ megismerheti a hazai legendát.

A filmínyencek bizonyára már értesültek róla, hogy az idei Oscar-verseny egyik nagy esélyese, a görög Jorgosz Lanthimosz óriási rajongója Jancsó Miklósnak. Jorgosz az akadémia nagy kedvence, korábban már két filmje kapcsán is jelölték (A homár, A kedvenc), de még nem kapott díjat, a mostani jelöléseivel együtt már az 5. nominációnál tart.

Jancsót korábban Martin Scorsese is méltatta, a rendező hosszú snittjei nagyon nagy hatást gyakoroltak rá, és Darren Aronofsky is egyik mestereként tudhatta maga mögött a legendás filmrendező, aki a Harvardon oktatta az azóta Oscar-díjat nyert fiatal titánt.

A Szegény párák stábját pár hónappal ezelőtt a kedvenc filmjeiről kérdezte a Letterboxd (ez egy filmek naplózására alkalmas adatbázis, meleg szívvel ajánlom mindenkinek), Emma Stone, Mark Ruffalo, és Willem Dafoe mellett a rendező Lanthimos is elárulta az első négy filmet, ami eszébe jutott a kérdés hallatán.

Lanthimos gyorsan rávágta a megfejtéseit, és a legjobbat a végére hagyta: A burzsoázia diszkrét bája Luis Buñueltől, Vétlen Balthazár Robert Bressontól, a Férjek John Cassavetestől, végül pedig a Csillagosok, katonákat emelte ki Jancsó Miklóstól. Az erről szóló videót itt tudjátok megtekinteni:

Mivel az Oscar-kampány jelenleg is gőzerővel zakatol, a Szegény párákra továbbra is nagy figyelem összpontosul, nemrégiben a Collider nevű filmes portál közölt róla cikket (pontosabban nem a filmről, hanem arról, hogy Emma Stone és Jorgosz Lanthimosz legközelebb egy 2003-as Dél-Koreai film remake-jén dolgozik közösen), és egy magyar filmrajongó szúrta ki. hogy az újság egy olyan olyan montázzsal illusztrálja a filmet, amin Emma Stone mögött különböző Jancsó Miklós filmek plakátjai vannak összevágva. A montázst Frederico Napoli készítette, és így fest:

A montázs a Fényes szelek plakátját idézi, ami Jancsó egyik híres parabolisztikus története.

A klasszikus filmalkotásban trikolorban úszó fiatalok kommunista indulókat kántálnak a rendezőre jellemző hosszú beállításokban, de valójában azt láthatjuk, hogy a forradalmak miként falják fel saját gyermekeiket. Az említett plakát így néz ki:

Forrás: NFI

A Collider cikkében azonban Emma Stone mögött egy másik Jancsó film, a Csillagosok, katonák borítója, illetve annak egyik képkockája van összemontázsolva:

Forrás: NFI
A Csillagosok, katonák talán a rendező legismertebb filmje a Szegénylegények mellett, és egy elképesztően feszült hajszával kezdődik, ám a cselekmény eltörpül a terek jelentősége mellett. Ahogy a főszereplő folyton eltűnik, a hatalmi erők úgy váltják egymást folyamatosan, ahogy az a 20. században is történt.

A 20. század első fele ugyanis valami elképesztően sötét. Abszurdum a filmben is látható internacionálé, vagy hogy magyarok az orosz forradalomban vesznek részt, ezért nehéz is rajta csodálkozni, hogy a Jancsói életmű alapvetően rossz véleménnyel van a hatalomról - ami ebben a filmjében is tökéletesen kifejezésre jut.

A szegény párákat egyelőre nem láttuk, úgyhogy nem tudjuk van-e valamilyen kötődése Jancsó filmjéhez, vagy csak a művész gondolta úgy a Letterboxd-os interjú alapján, hogy ez az illusztráció fog a legjobban passzolni a Collider cikkéhez.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás