Ötven éve csinálták meg az egyik legjobb karácsonyi filmet, ami Tim Burtont is inspirálta
Olvass tovább...
Tim Burton fejéből pattant ki, de Henry Selick és Danny Elfman keltette életre Rosszcsont Jacket és Halloween város lakóit. 30 éves a stop-motion technikával készült bábfilm klasszikus.
Tim Burtonnek még a 80-as évek elején pattant ki a fejéből a Karácsonyi lidércnyomás ötlete, amit egy rövid versecske formájában rögtön papírra is vetett, Jacket pedig belecsempészte a Vincent nevű kisfilmjébe is. Az akkoriban a Disney fázisrajzolójaként dolgozó Burton azonban - talán érthető okokból - nem tudta meggyőzni az egeres céget, hogy ötletéből ún. TV-specialt készítsen (a kócos hajú direktort nagyban inspirálta a műfaj, lásd a 70-es években bemutatott Télapó a városbant), így a projekt jó időre az asztali fiókba került.
Olvass tovább...
A csillagok szerencsés együttállására is szükség lehetett, hogy végül a Disney leporolta Burton tervét, és zöld utat adott neki. Még a stúdiót magát is meglepte a kevert technikával készült Roger nyúl a pácban óriási sikere, ezért nyitottabbak voltak valami kevésbé szabályos elképzelésre, ami az idősebb nézőket is meg tudja szólítani. Ennél is többet nyomott a latba, hogy a 80-as évek végére Burton egyszer csak Hollywood csúcsán találta magát.
Burton a kezdeti sikerek (Pee Wee nagy kalandja, Beetlejuice - Kísértethistória) után Batman mozifilmes bemutatkozásával kasszát robbantott, innen pedig tulajdonképpen azt csinálhatott, amit csak akart.
Így kerültek elő ismét a Karácsonyi lidércnyomás tervei, aminek a rendezését azonban nem szívesen vállalta, egyrészt mert a stop motion technika nagyon szöszmötölős munkatempót igényelt, másrészt lefoglalták az egyéb projektjei (a Batman folytatása és az Ed Wood). A rendezői székben Burton korábbi jó barátja és alkotótársa, Henry Selick foglalt helyet, a film azonban annyira magán viseli Burton kézjegyét, hogy sokszor még ma is vita tárgyát képezi, melyiküké is a film?
Olvass tovább...
A válasz az, hogy nincsen válasz, Burton ötletéből Michael McDowell és Caroline Thompson írta a forgatókönyvet akik a rendező rendszeres munkatársai voltak, és az alkotás fölött basáskodott Burton házi zeneszerzője is, Danny Elfman. A komponista annyira magának érezte a projektet, hogy Jack énekhangját is elvállalta (én mondjuk a magyar szinkron miatt évekig abban a hitben voltam gyerekként, hogy ebben a filmben is Johnny Depp szólaltatja meg Jacket). A Karácsonyi lidércnyomás egyedi csapatmunka, amibe mindenki belerakott valamit önmagából, és akkor a többi filmes szakemberről még szót sem ejtettünk.
Karácsonykor játszódó horrorfilmekkel már-már Dunát lehetne rekeszteni (Szörnyecskék, Krampusz, Ollókezű Edward, stb.), de nincs még egy olyan mű, ami olyan szinten képes összemosni a két ünnepet, mint a Karácsonyi lidércnyomás. A halloween pogány ősi kelta gyökerekkel bír, míg a karácsony a kereszténység legnagyobb ünnepe a húsvét mellett. Az egyik visszajáró lelkekről és a halálról szól, míg a másik a születésről és a szeretetről. Ezért sokaknak ma is nehezére esik eldönteni, hogy ez inkább karácsonyi film-e, vagy halloweeni?
Olvass tovább...
A válasz ez esetben is az, hogy nincs válasz. Nem kell választani, mert míg a halloween külsőségeit használja fel, addig a film üzenete abszolút karácsonyi jelleget áraszt.
A karácsonyi sablontárhely fantáziadús rémalakokkal van megtöltve, és gótikus horror elemekkel van leöntve.
Jack a film elején fásult, kiábrándult ceremónia mesterként mutatkozik be, aki nem leli már örömét az ijesztgetésekben. Hiába ünneplik sztárként, ki akar lépni a rá szabott szerepből, ami végtelenül magányossá teszi. Ezért aztán fogja magát, és mint a Grincs, ellopja a karácsonyt, azzal a különbséggel, hogy őt nem a rossz szándék hajtja. Jót akar, de
Jack nem érti a Karácsonyt. Levágott végtagokat, ijesztő denevéreket csomagol a gyanútlan gyerekeknek.
A film találó allegóriája, hogy pont a lényeg veszik el, ha csak a külsőségeket másoljuk, mert a dolog esszenciája belülről fakad. Jack önző módon sajátítja ki a karácsonyt, azt remélve hogy így végre boldog lehet, örömet okozhat másoknak, de amint elbukik, ráébred, hogy nem tud kibújni a saját bőréből: ő a rémkirály! Azért szeretjük, mert rémisztő, mindenkire ráhozza a frászt.
Burton filmográfiája hemzseg a meg nem értett szörnyszülöttektől, a szeretni való különcöktől, Halloweentown lakói pedig mind ilyen figurák, Jackkel az élen. Gyermeki lelkesedéssel vetik bele magukat az ajándékgyártásba, anélkül hogy felfognák annak lényegét. A végére persze minden helyre jön, Jack és a Mikulás megoldják.
A Karácsonyi lidércnyomás alapvetően egy nagyon egyszerű történet, egyszerű tanulsággal (adni jó, csak ne csontvázakat rejtsünk az ajándék dobozba), de sokakban jogosan vetődik fel az újabb kérdés: gyerekeknek vagy felnőtteknek való-e a mese?
A válasz meglepő mód ezúttal is az, hogy nincsen válasz. A bábfilm meglehet helyenként ijesztőnek hat, groteszk figurái és szabálytalan díszletei sokak gyomrán fennakadnak, és joggal került rá a 12-es korhatár besorolást jelző karika is, de ne felejtsük el, hogy a gyerekek sokkal strapabíróbbak, és sokkal több mindennel kell megbirkózniuk, mint elsőre hinnénk. Lényegében másról sem szól az életük, mint a folyamatos változásról, alkalmazkodásról, tanulásról, a nehézségekkel, félelmekkel való megbirkózásról. Sok gyerek van, aki magányos, vagy kilóg a sorból, mert teljesen másként látják a világot, mint a kortársaik.
A Karácsonyi lidércnyomás nem szól mindenkihez, de hozzájuk nagyon.
Ami pedig a felnőtteket illeti, ez a film nem csak baráti vállveregetés a különcöknek, hanem egy hosszan kitartott középső ujj a konformitásnak is. Talán ez a dolog köti a legjobban össze a két ünnepet, a halloweenre és a karácsonyra is óriási iparágak, üzletek épülnek. K@#& be a Disney, az éneklő hercegnőkkel meg gömbölyded állatkákkal, járhatott Burton fejében, mikor az egeres cég végül mégis zöld utat adott fiatalkori lidércnyomásainak, akik aztán tették is a dolgukat: megmentették a karácsonyt a bárgyúságtól és a gicses csöpögéstől. A végén mindenki jól járt, minden jó, ha a vége jó.
Olvass tovább...