241 millió kilométerre a Földtől végre élet nyomaira bukkanhattak, szenzációs bejelentés a NASA-tól

Borítókép:  Profimedia / illusztráció

Nagyon fontos lépést tettek a Naprendszeren belüli élet felfedezése kapcsán, a megerősítésre várnak.

Az emberiség egyik legfontosabb kérdése, hogy van-e rajtunk kívül élet a világegyetemben. Persze a nagy számok törvénye alapján szinte lehetetlennek tűnik, hogy ne legyen, de míg nem találunk rá egyértelmű bizonyítékot, addig biztosan nem jelenthetjük ki.

Arra egyelőre esélyünk sincs, hogy a Naprendszeren kívül keressük az élet nyomait, azonban a közeli bolygókon, ahol már megvetették a lábukat az űreszközeink, több rover is végzett hasonló jellegű kutatásokat. A fő célpont természetesen a Mars volt, ahová a Perseverance-t abban a reményben küldték, hogy idegen életformák maradványait találja.

Ehhez most nagyon közel kerülhetett a marsjáró, melynek leszállóhelyéül nem véletlenül jelölték ki a Jerezo-krátert, itt ugyanis a földihez hasonló körülmények között konzerválódhattak azok a jelek, amiből megállapíthatják az élet egykori jelenlétét.

A rover most egy érdekes, nyílhegy alakú kőzetre bukkant, amely olyan kémiai jeleket és struktúrákat tartalmaz, amiket mikrobiális élet alakíthatott ki évmilliárdokkal ezelőtt, amikor a Marson még a Földhöz hasonló körülmények uralkodtak.

A szikla belsejében a Perseverance műszerei szerves vegyületeket észleltek, ezek lényegében az általunk ismert élet kémiai előfutárai. David Flannery, az ausztráliai Queenslandi Műszaki Egyetem asztrobiológusa, a Perseverance tudományos csapatának tagja hatalmas meglepetésnek nevezte a felfedezést.

„A földi üledékes kőzetekben az ilyen típusú jelek gyakran a felszín alatt élő mikrobákkal hozhatók összefüggésbe"

– fogalmazott. A kutató kiemelte, hogy ez még nem megcáfolhatatlan bizonyíték az egykori marsi életre, ehhez ugyanis vissza kellene hozni a mintákat a Földre, és részletesebb vizsgálatoknak alávetni azokat, ami minden bizonnyal egy későbbi misszió során valósulhat majd meg.