Minden arra utalt, hogy létezik a Naprendszer kilencedik bolygója - Einstein hozta el a megoldást
Borítókép:  Profimedia

A csillagászok hosszú ideig keresték a titokzatos kilencediket.

A 19. században a csillagászok egy különleges bolygót kerestek, amelyet Vulcan néven emlegettek. Ezt a bolygót azért feltételezték, mert a Merkúr pályájának bizonyos zavarai megmagyarázhatatlanok voltak a korabeli csillagászati modellek szerint. Ez a történet az egyik legérdekesebb fejezet a tudomány történetében, amely végül Albert Einstein elméleteinek köszönhetően zárult le.

A Vulcan bolygó létezését Urbain Le Verrier francia csillagász javasolta először az 1850-es években. Le Verrier már híres volt arról, hogy előrejelezte a Neptunusz létezését a távoli bolygók pályahibái alapján. Hasonló módszerrel próbálta magyarázni a Merkúr pályájának anomáliáit is. Számos megfigyelést és bejelentést kaptak a csillagászok egy ismeretlen objektumról, amelyet a Nap közelében láttak. Ezeket a megfigyeléseket Vulcannak tulajdonították.

Azonban a Vulcan bolygót soha nem észlelte senki A korabeli technológia és megfigyelési módszerek korlátai miatt sokáig rejtély maradt, hogy mi okozza a Merkúr pályájának zavarait. Egészen addig, amíg Albert Einstein meg nem alkotta a relativitáselméletét. Einstein elmélete megmagyarázta, hogy a gravitáció nem csupán egy erő, hanem a téridő görbületének eredménye. Ez az új megközelítés végre magyarázatot adott a Merkúr pályájának apró eltéréseire, amelyek eddig megmagyarázhatatlanok voltak.

Einstein általános relativitáselmélete kimutatta, hogy a Merkúr pályája a Nap közelében a téridő görbülete miatt módosul, és nincs szükség egy ismeretlen bolygó létezésére ennek magyarázatára. Ez a felfedezés véglegesen eltörölte a Vulcan bolygó létezésének hipotézisét, és egyúttal hatalmas áttörést jelentett a modern fizika és csillagászat terén.

Ez a történet jól mutatja, hogyan fejlődött a tudomány az idők során, és hogyan cserélték fel az elavult elméleteket új, pontosabb magyarázatokkal. A Vulcan bolygó keresése és az azt követő felfedezések emlékeztetnek arra, hogy a tudomány mindig nyitott az új információk és elméletek befogadására, és hogy a rejtélyek megoldása gyakran váratlan irányokból érkezik.

forrás: iFLScience