Egy véletlen találkozás mentheti meg a Földet a pusztulástól? Most minden új megvilágításba került
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

Földünk nagyjából egymilliárd év múlva végleg elpusztulhat a csillagászok számításai szerint.

Körülbelül egymilliárd év múlva a Nap sokkal nagyobb, világosabb és melegebb lesz, ami valószínűleg lakhatatlanná teszi majd a Földet. Egy új  tanulmány szerint azonban egy felettünk elhaladó csillaggal való véletlen találkozás megmentheti bolygónkat, azzal, hogy másik pályára küldi, vagy segít teljesen kiszakítani minket a Naprendszerből. (A második verzió esélye egyébként rendkívül csekély)

Ma a Föld a Nap lakható zónájában található , egy gyűrű alakú régióban, ahol a bolygónk képes az élethez nélkülözhetetlen víz tárolására. A Föld helyzete azonban jelentősen romlani fog, ahogyan a Nap a következő milliárd év során növekedésnek indul majd, és így a víz kifelé tolódik a bolygóról. Ez azt jelenti, hogy a folyékony víz – és így az élet – már jóval azelőtt történelemmé válhat, hogy a Nap 5 milliárd év múlva vörös óriássá alakulva teljesen elnyelné a Földet.

De mi történne akkor, ha a Földet valami hirtelen kilökné a mostani pályájáról?

Ennek a lehetőségét most egy csillagászcsapat vizsgálta meg. A kutatás során azt szimulálták, hogyan viselkedne a bolygónk, ha egy csillag elsuhanna mellette valamikor a következő egymilliárd év során és ki is lökné azt a mostani pályájáról.

A tanulmány vezető szerzője, Sean Raymond, aki a Bordeaux-i Egyetem csillagásza a Live Science-nek azt mondta, hogy a jelenlegi mérések szerint a legközelebb a Földhöz egy csillag néhány millió évvel ezelőtt volt, de akkor is 10 000 csillagászati ​​egységnyi távolságra, ami pontosan 10 000-szerese a Föld és a Nap távolságának.

A kutatók azonban azért, hogy lássuk mi történne ha mégis ennél közelebb kerülne hozzánk egy csillag, nem kevesebb mint 12 000 szimulációt készítettek el. Némelyikben a csillag áthaladása távolabbi, hűvösebb pályára lökte a Földet, más esetekben pedig bolygónk a többi égitestekkel együtt az Oort-felhőben kötött ki, amely a Naprendszer legkülső részén található.

Még érdekesebb, hogy egy maroknyi szimuláció során a vándorcsillagnak sikerült gravitációs úton magával csalogatnia a Földet, és megörökítette bolygónkat a kozmoszon áthaladó szabadon keringő pályáján. Raymond szerint a Föld ebben az esetben egy olyan pályára kerülhet, amely elegendő energiát kap a folyékony víz tárolásához, így megmenekülhetünk a pusztulástól.

Ennek ellenére azonban az a legjobb, ha az ember nem egy csillag alakú megmentőbe fekteti a pénzét a tudósok szerint. Mindezek a lehetőségek ugyanis együttesen mindössze 1 a 35 000-hez esélyt jelentenek arra, hogy a Föld életben maradjon egy csillag hatására.

A csillagász ezért inkább azt javasolja, hogy mi magunk találjunk megoldást erre a helyzetre, akár a Föld pályájának módosításával, akár a Nap beérkező energiájának blokkolásával.

A Nap és a napviharok veszélyeiről az alábbi videóban még többet megtudhatsz!