Ilyen brutális egy földönkívüli vihar: felfoghatatlan, hogy mi uralkodik a Naprendszerünk egyik bolygóján

A NASA szerint bolygóméretű hurrikánok is tombolnak ezen a bolygón.

A Szaturnusz a Naptól a hatodik, méretét tekintve a második legnagyobb bolygó a Naprendszerben. A planéta az egyike annak az öt bolygónak, amelyet szabad szemmel is láthatunk az égbolton: ott fényes, sárgás csillagként jelenik meg. Ugyebár a gigantikus planétát a gyűrűk bolygójának is nevezik a csodálatos gyűrűrendszere miatt.

A Szaturnuszt már az ókorban is ismerték, de csak távcsővel lehetett megfigyelni a gyűrűit. Az első, aki ezt megtette, Galileo Galilei volt 1610-ben, de ő még nem ismerte fel a gyűrűk valódi természetét, hanem két kísérőnek nézte őket. Később Christiaan Huygens és Giovanni Cassini pontosabb megfigyeléseket tettek, és rájöttek, hogy a Szaturnusznak gyűrűi vannak, valamint több holdját is felfedezték.

A Szaturnusz gyűrűrendszere több ezer kilométer széles, de csak néhány száz méter vastag. A planéta legalább 82 ismert holdja van, amelyek közül a legnagyobb és legismertebb a Titán. A Titán az egyetlen hold a Naprendszerben, amelynek sűrű légköre van, főleg nitrogénből és metánból. A Titán felszínén folyékony metántavak és -folyók találhatók, valamint jégből és szerves anyagokból álló dombok és völgyek.

A bolygó külső takarója gázokból áll, főleg hidrogénből és héliumból. A Szaturnusz légköre halvány-sárgás színezetű, amit az ammóniakristályok okoznak. A légkör általában nélkülözi a kontrasztokat, de időnként hosszabb ideig fennmaradó alakzatok jelenhetnek meg rajta. A szélsebesség elérheti az 1800 km/h-t (ez több mint a Jupiter esetében), ami gigászi viharokat eredményezhet.

Most az IFLScience számolt be a tanulmányról, hogy a Szaturnuszon jóval durvább viharok vannak, mint azt bárki képzelte volna. A Cassini űrszonda először 2010-ben tanulmányozta a Szaturnuszon kialakuló lenyűgöző megavihart, és azóta további öt esetet dokumentáltak.

Rádiómegfigyelések segítségével a csillagászok a Szaturnusz felhői alá tudtak „kukkantani” és kiderült, hogy a bolygó egyenlítőjének környékén olyan viharokat is találtak, amelyek akár száz évesek is lehetnek, sőt, egy sosem látott sarkköri vihart is felfedeztek, amely valószínűleg még ennél is idősebb. A Föld ehhez képest nyugodt kis oázis.

A Neptunusz Nagy Sötét Foltja akkora hurrikán, mint a bolygónk, és a Jupiter Nagy Vörös Foltja három Földet tartalmazna. Az Uránusz hasonlíthat a Szaturnuszhoz abban, hogy egységes rendszere van, de az infravörös fény azt mutatja, hogy viharok is óriásiak.

A Földön zajló hurrikánok nagyságától is néha leesik az állunk,  de képzeljünk el egy akkorát, mint az egész bolygónk.