Megkövült könyvet találtak a Marson, a NASA tudósai nem akartak hinni a szemüknek
Borítókép:  Profimedia

A NASA marsjárói sorra szállítják a meglepő és különleges felfedezéseket.

A vörös bolygó régóta az emberi érdeklődés középpontjában áll és ha minden igaz, a SpaceX féle Starship révén belátható időn belül emberes küldetés is indulhat felfedezésére. Addig azonban be kell érnünk a régóta a bolygó felszínét kutató marsjárók által készített fantasztikus fotókkal és felfedezésekkel.

Nem véletlen született meg anno a régi tudományos vicc, amely szerint a Mars az egyetlen ismert bolygó, amelyet kizárólag robotok népesítenek be. Valóban számos emberiség által készített eszköz landolt már ennek a rejtélyes múltú égitestnek a felszínén, a robotok által készített mérések pedig rengeteg új információval gazdagították a tudásunkat. Ezek nélkül elképzelhetetlen lenne, hogy egy napon saját magunk is meglátogathassuk. A felfedezések között időnként felbukkannak kifejezetten rejtélyesnek ható dolgok is, amiknek a híre villámsebesen járja be az internetet.

A Curiosity által hazaküldött képek között bukkantak most rá egy olyanra, ami egyből felkeltette az emberek figyelmét és sokan persze rögtön többet próbáltak belelátni annál, mint amiről valójában szó van. Az említett fotón egy megkövesedett könyvre hasonlító sziklaképződmény látható. Kétségkívül lenyűgöző a hasonlóság, de sajnos nem korábbi marslakók által elhagyott ősi kódexről van szó, hanem egy természetes folyamatok révén kialakult kődarabról.

Az apró, a valóságban csupán 2.5 centiméteres tárgyról a robotkarja végén elhelyezkedő Mars Hand Lens Imager (MAHLI) névre keresztelt kamerarendszere segítségével készített a képeket a Curiosity. A NASA szakembereinek elmondás szerint nagyon gyakoriak a vörös bolygón a furcsa alakú sziklák. Ezek általában az ősi víz által hátrahagyott ásványokból épülnek fel, melyek sokáig lágyabb üledékek alá voltak temetve, de a szél kitartó eróziós munkája révén évmilliárdok alatt a felszínre kerültek.

A Curiosity immár 3800 marsi napon is túl van hosszú küldetése során és remélhetőleg még sokáig maradhat aktív a tudomány szolgálatában. Az esetleges korábbi élet nyomainak vizsgálata azonban nem ennek az eszköznek a feladata, hanem a Perseverance nevű marsjáróé. Az emberiség történetének legnagyobb felfedezése lenne, ha sikerülne bizonyítanunk, hogy másik égitesten is van, vagy volt élet, de legalább ennyire fontosak azok a geológiai kutatások, amelyek a Mars múltjának feltárását segítik. Ezek révén egy napon talán a saját bolygónk működését is jobban meg fogjuk tudni érteni.