Az oktatási miniszter állása is veszélybe került a botrányba fulladt érettségi miatt, de nem a 2005-ös eset volt az egyetlen problémás vizsgaidőszak Magyarországon
Olvass tovább...
Szülők és diákok is fellebbeznének, tarthatatlanok az elvárások, ezeket neked sem tanították.
A 2024-es érettségik számos változást hoznak, különösen a NAT alapján összeállított feladatsorok és a vizsgák menetének terén. A magyar, matematika és történelem vizsgák új témaköröket és feladattípusokat kapnak, melyekről szakértők is véleményt mondanak. A legnagyobb változás a magyar érettséginél történik, ami komoly vitát generál a szakértők között. A matematika érettségi a tananyag leegyszerűsítésére törekszik, míg a történelem vizsgánál inkább témakörbeli változásokat eszközöltek. Sok diák gondolta úgy, hogy a nehéz feladatsorok bizonyos kérdései már-már lehetetlen feladat elé állította őket, ezért nem kevesen háborognak.
Olvass tovább...
2024-től a magyar érettségi jelentős változásokon megy át. A hangsúly a tárgyi tudás ellenőrzésére helyeződik, az érvelést és gyakorlati szövegalkotást kihúzzák a feladatok közül, és helyettük egy irodalmi teszt kerül be. A módosításokra reagálva Schiller Mariann, a Magyartanárok Egyesületének képviseletében kritikusan nyilatkozott, szerinte ez egy visszalépés, mivel a gyakorlati alkalmazhatóságot és az életvitelhez szükséges képességeket nem teszi lehetővé az új rendszer.
A szóbeli tételeknél is szigorítottak: 6 helyett most már 10 kötelező életmű tétel van, ami még inkább túlzásnak tűnik. A tananyagba nem fér bele, hogy a diákoknak minden szerző teljes életét megtanítsuk, és a kortárs szerzőknek is alig van helye. A diákok felkészültsége is kérdéses, mivel csak egy mintafeladatsor áll rendelkezésre, ami nem biztosítja a teljes lefedettséget. Ennek ellenére a tanárnő szerint az idei érettségi nem lesz nehéz, sőt inkább egyszerűre számít
Olvass tovább...
A matematika érettségivel kapcsolatban dr. Csapodi Csaba, az ELTE TTK adjunktusa és az ELTE TKK főigazgatója elmondta, hogy az érettségit a tantervhez igazították. Az absztraktabb témaköröket olyanokra cserélték, amelyek gyakorlatiasabbak és életközeliek. Új elemként bekerült a tétel bizonyítása, ami nem bonyolult matematikai tételeket, hanem alapvető gondolkodást igényel. A változásokat a tanárok egy része kritikának veti alá, de az új érettségi szorosan követi a kerettantervet. Az érettségi nehézségének megítélése nem egyszerű, mivel az elvárások csökkentek, de ez nem garantálja a könnyű feladatokat. A diákok felkészültségét tekintve az alapvető tananyag változása nem jelentett gondot. Az emelt szintű érettségin kevesebb változás történt, de az absztraktabb témaköröket a reálterületre nem készülők számára kivették a tananyagból.
A történelem érettségin is változások történtek, főként témakörbeli módosítások formájában. Néhány téma teljesen kikerült, mások átkerültek közép- vagy emelt szintről. Az új témakörök között szerepel például a görög-római építészet középszinten és a Hun Birodalom emelten. A változásokat néhányan problémásnak találják, különösen az új elvárásokat az emelt szinten. A tanárok úgy vélik, hogy bár a feladattípusokat lehetett gyakorolni az elmúlt évek érettségi feladataival, a változások miatt növekedett a bizonytalanság az idei diákok körében. A könnyebb vagy nehezebb eredményekre vonatkozóan azonban nem mernek jósolni.
Az Oktatási Hivatal indoklása szerint a változtatások a NAT-hoz való igazodást célozzák, de több szakértő aggódik a gyakorlati alkalmazhatóság miatt. A magyar nyelv és irodalom érettséginél a gyakorlati szövegalkotás eltörlése és az irodalmi teszt bevezetése vitatott, míg a matematika és történelem vizsgáknál a témakörök és feladatok módosítása kelt kérdéseket.
A szakértők különböző nézőpontokat képviselnek a változásokkal kapcsolatban. Az új feladatok és követelmények felkészítése, valamint az eredmények előrejelzése nehéz feladat, mivel a diákok és tanárok ismeretanyaga és bizonytalansága jelentősen változik az új érettségivel kapcsolatban.
forrás: Pénzcentrum