Borzongató változások a fővárosi közlekedésben, búcsúzz el néhány forintodtól: százezreknek kell variálniuk a jövő évben, de más módosítások is érkeznek
Olvass tovább...
A budapesti városvezetés visszavonta a tervezett módosítást.
Azok, akik gyakran használják a közösségi közlekedést vélhetően nem értenek egyet azzal, mikor valaki pozitívan nyilatkozik erről a mindennapokat átszövő és (elvileg) megkönnyítő hálózatról, pedig igen szerencsések vagyunk ezen a téren a többi európai országot elnézve. Ha egy járat véletlenül késik, netalán kimarad, akkor mindenki szidja a rendszert, a fővárost, Magyarországot a BKK-t (de gyakran előkerül a BKV is, aminek már se híre se hamva), a NAC-ot (amit nem is egészen értek), a buszvezetőt, a buszvezető szüleit, gyerekeit, kutyáját macskáját. Pedig összességében egyáltalán nem állunk rosszul: több mediterrán városban például a menetrend, amolyan tájékoztató jellegű iromány, amit pontosan tudnak a helyiek is: jól kinevettek, mikor már 5 perce nem jött a busz és érdeklődtem egy szicíliai kisvárosban, majd azt a választ kaptam egy cigarettázó öregúrtól, hogy nyugalom, nem sietünk sehova. És valóban, ez a mentalitás áthatotta az egész buszmegállót, egészen addig, míg a busz meg nem érkezett, 40 perc "késéssel". Ekkor mindenki felszállt, bemutatta a jegyét, köszönt a sofőrnek, majd helyet foglalt. Ott ez bele van kalkulálva a mindennapi életbe. Érdekes összehasonlítani az éjszakai közlekedést is, melyben sok, nálunk jóval nagyobb és látogatottabb fővárosi szervezet is alulmarad: az éjszakai közlekedés már-már szervezetlen érzést kelt, gyakran érdemesebb gyalog eljutni a kívánt úticélhoz, mint valamilyen buszra várni.
Olvass tovább...
Nem olyan régiben volt egy nagyobb fiaskó, miszerint a Budapest bérlettel már nem lehetett volna igénybe venni a HÉV, a MÁV és a Volán elővárosi járatait, mely sok családnak igen sok plusz költséget jelentett volna. Ahogyan azt lapunk is megírta, végül ebben az ügyben szerencsés megegyezés született és egyelőre nem áll be változás abban, hogy hol fogadják el a budapesti felnőtt bérletet, aminek egyébként még az ára is csökkent.
Volt azonban ezzel majdnem párhuzamosan egy másik kezdeményezés is, amivel az utazóközönség biztonságát szerették volna garantálni, nem mellesleg pedig a bliccelés visszaszorítására is remek lett volna, ami pedig értelemszerűen plusz bevétel lehet a gyakran anyagi helyzetéről panaszkodó BKK-nak. Ez pedig az elsőajtós felszállás kiterjesztése volt, amely már most is több vonalon bevett gyakorlat.
Ennek valahogy így kellene működnie, ahogyan a videóban is elmondják:
Nálunk ezt sajnos nem nagyon sikerül abszolválni és akármennyire is fájdalmas ezt kimondani, ez bizony az utazóközönség hiányossága. Egyrészt rengetegen nem tájékozódnak arról, hogy egy-egy busznál érvényben van-e ilyen rendszer, így percekig állnak az ajtóba azt várva, hogy az kinyíljon, esetleg ha leszálló utas van, akkor felszállnak, a busz pedig addig nem indulhat tovább, míg be nem mutatják a jegyüket, bérletüket. Természetesen általában telefonálnak, beszélgetnek, zenét hallgatnak, így valóban eltelik jó néhány perc, ameddig a busz rostokol.. Ezt azonban egészen egyszerűen meg lehetne oldani: a kézbe odakészített utazásra jogosító irat bemutatása egészen pontosan 1 másodpercbe telik, ez még 20 felszálló embernél is kevesebb mint fél perc pluszt jelent. Akinek pedig BudapestGO alkalmazásban megvásárolt jegye vagy bérlete van, az már a megnyitott QR-kód szkennelőt megnyitva várhatná a járművet, nem úgy, hogy akkor veszi elő a telefonját a hátizsákból.
Egyébként kicsit körbenézve az interneten úgy tűnt, hogy nem sok országban próbálkoznak ezzel a módszerrel, néhány nyugati országban találkozhatunk ilyennel, a kevésbé sűrű, külvárosi járatokon, azonban ott nem gyakran háborogtak emiatt az ottani emberek, de a turisták sem, de lassulásra vonatkozó információkat sem találtam.
Olvass tovább...
Én személy szerint támogatom az első ajtós felszállást, mert vitathatatlan, hogy kevesebb utazásra nem alkalmas állapotú személy keveredik fel a járatokra, ezáltal az én utazási élményem is komfortosabb. Kifejezetten szoktam azonban sajnálni a sofőröket, akikből több egyre-másra beleáll a jogtalanul utazó emberekbe és megvívják a saját kis harcukat, ahol a bliccelőnek mint olyan, semmiképpen sem lehet igaza, de legalább jól felmossa a munkáját végző sofőrrel a padlót.
Cikkünk apropóját az adta, hogy a városvezetés végül úgy döntött, hogy a rengeteg negatív visszajelzés miatt ez az újítás mégsem a tervezett ütemben fog haladni, így egyelőre nem várható további járműveken ennek a bevezetése. Vélhetően ennek sokan örülnek, de sajnos az a véleményem, hogy aki rendesen fizetett a szolgáltatásért és képes a közösségi közlekedést valóban közösségbe illeszkedő módon, megfelelően használni, azoknak az utasoknak ez nem jelenthetett volna problémát.
Egyébként a BKK egy másik, tényleges jó hírt is bejelentett, erről ebben a videóban tájékozódhattok, egyik nap jelentős kedvezményekkel kedveskednek majd a tömegközlekedést használóknak: