Titkos szoba a Gellért-hegy gyomrában: kulcsfontosságú volt a második világháborúban a rejtett, eddig ismeretlen helyiség
Olvass tovább...
Budapest egyik legkülönlegesebb hídja eredetileg sárga volt, ma már ezt elképzelni sem tudnánk.
A Technoscope youtube csatorna videót készített Budapest egyik legkülönlegesebb hídjáról, az Erzsébet hídról. A csatorna egyedi humora közben igencsak sok minden kiderül a hídról, például hogy a világháború előtt teljesen máshogy festett, a Lánchíddal vagy a Szabadság híddal szemben nem a régi építmények másaként építették újra, hanem sokkal letisztultabb, modernebb kinézetet kapott.
Olvass tovább...
Míg a Ferenc József híd új nevet kapott (belőle lett a Szabadság híd), az Erzsébet híd megőrizhette eredeti nevét, ami hűen mutatja a magyarság ambivalens viszonyát a Habsburg uralkodóval (Magyarországon jelenleg egyetlen köztér vagy szobor sem viseli a leghosszabb ideig uralkodó magyar király nevét, a felesége ellenben a mai napig nagy népszerűségnek örvend). A Technoscope videójában azonban ennél sokkal érdekesebb dolgok is kiderülnek, például hogy a plébánia templom miért lóg bele a hídba, ami a mai napig az egyik legfeltűnőbb furcsaság Budapest látképében:
Ami a híd történelmét illeti, az Erzsébet híd építése 1897-ben kezdődött és 1903-ban fejeződött be, ekkoriban pedig ez volt a világ legnagyobb lánchídja. A híd jelentős mértékben átalakította Budapest városképét és közlekedését, lényegében az egész Pesti városképet átalakította az, hogy kialakítsák a mai Rákóczi-utat. Az eredeti tervezés célja a helyi átmenő forgalom támogatása volt, hiszen az 1900-as évek elején az autók még csak kezdetlegesen jelentek meg az utakon - ám ez igen hamar megváltozott.
Az 1930-as évekre Budapest forgalma jelentősen növekedett, különösen azután, hogy átadták a Balatoni útvonalat. Ez a forgalomnövekedés kihívást jelentett az Erzsébet híd számára, különösen a pesti hídfőnél, ahol a Belvárosi plébániatemplommal való ütközés miatt dugók és balesetek alakultak ki.
A problémák megoldása érdekében az építőknek új sávot kellett kialakítaniuk a híd lehajtójánál, a templom mellett. Ennek érdekében 1936-ban elkezdték az átépítési munkálatokat. A tervezettnél rövidebb idő alatt és alacsonyabb költséggel sikerült megvalósítaniuk a projektet.
Olvass tovább...
Az új sáv létrehozása csökkentette az útszűkületet és javította a közlekedési biztonságot, miközben hozzájárult a város forgalmának folyamatos és gördülékeny áramlásához. Ez az átépítési projekt egy jelentős mérföldkő volt a budapesti közlekedés fejlődésében és a városinfrastruktúra modernizálásában.