promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Vérlázító csalás terjed az EON nevében, rengeteg magyar kaphatta már meg ezt a levelet

Vérlázító csalás terjed az EON nevében, rengeteg magyar kaphatta már meg ezt a levelet

Borítókép:  A kép illusztráció. Forrás: Profimedia
Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions

Olyan hitelesnek tűnik ez az EON-os csalás, hogy akár te is bedőlhetsz neki.

Manapság az adathalászok és a csalók törekednek arra, hogy minél ötletesebb, hitelesebbnek tűnő trükkökkel húzzák be a csőbe a gyanútlan embereket. Sokszor persze az olyan alapvető dolgok buktatják le az átverés kitervelőit, mint a rossz helyesírás, a tegeződő megszólítás, vagy a fenyegetés - mint például "ha nem fizetsz 3 napon belül, akkor örökre elveszíted az előfizetésed".

Viszont vannak olyan esetek, amikor tényleg annyira hitelesnek tűnik minden, hogy könnyen azt hihetjük, hogy ez igaz, és mire észbe kapunk, már bele is estünk a csalók csapdájába. Most az E.ON nevében történő átverés is olyan, ami egymás után szedheti az áldozatokat.

A Promotions egyik újságírójának felesége kapott nemrég egy elektronikus levelet látszólag az E.ON-tól, ami tulajdonképpen egy számlaértesítő volt. A levél kinézete, megfogalmazása már előrehaladottabb volt, szóval a csalás kitervelői ezúttal tényleg odafigyeltek rá, hogy a lehető legjobban lemásoljanak egy hivatalos E.ON-s számlaértesítőt, a probléma csak annyi - és itt bukott meg a csalás -, hogy kollégánk feleségének nevével soha nem kötöttek szerződést az E.ON-nál, csak munkatársunkéval.

De mit tegyen, akinek tényleg van élő szerződése a szolgáltatóval, és az adott hónapban még mondjuk nem kapott elektronikus számlaértesítőt. Mert ha megnézzük az alábbi levelet, tényleg sokan azt gondolhatják, hogy ez valódi:

„Tisztelt Ügyfelünk!

Az alábbi áramszámlákat állítottuk ki Önnek, amiket Online ügyfélszolgálati fiókjában gyorsan és biztonságosan kiegyenlíthet. Tájékoztatjuk, hogy papírszámla előállítása és kézbesítése átlagosan 5-7 nap. Fizesse be számláját egyszerűen, a számlaszám linkjére kattintva: Számla megtekintése.

Ha jelen levelünket követő egy héten belül nem kapja meg számláit, számlamásolatot és postai csekket a Számlázás menüben igényelhet.

Üdvözlettel:
E.ON Ügyfélszolgálat”

Szóval mire figyeljünk ilyen esetben? Mi tudja elárulni, hogy egy átverésről van szó? Mondjuk nézzük meg a feladó címét, ami ebben az esetben is gyanús volt.

(Fotó: Screenshot/Promotions.hu)

Egyébként az E.ON is tud ezekről a csalásokról, és a hivatalos honlapjukon le is írják, miről ismerhető fel a hamis számlaértesítő. Elég csak az első két pontot kiemelni, és máris tudjuk, mi a teendő. De ha elolvassuk az alábbi pontokat, és összevetjük a fenti e-mail szövegével, azért tényleg mindent bevetnek már a csalók, hogy hitelesnek tűnjön a dolog.

  • Az E.ON által kiküldött valódi számlaértesítő e-mailek esetében mindig a noreply@eon.com szerepel.
  • A csaló számlaértesítő e-mailekben a megszólítás: „Kedves vásárló!” (Az E.ON által kiküldött valódi e-mailek esetében „Tisztelt XY /szerződött ügyfél neve/” szerepel.) A megtévesztő e-mailekben a feladás dátuma 2019.01.17. 0 óra körüli időpont.  (Az E.ON által kiküldött valódi számlaértesítő e-mailek esetében a feladási dátumok ettől különbözőek).

Mit tehetünk, ha már rákattintottunk a hamis hivatkozásra?

  • Ha mégis kattintottunk a hivatkozásra és megadtuk Online ügyfélszolgálati jelszavunkat a megjelenő oldalon, mielőbb módosítsuk azt.
  • Ha van olyan felület (közösségi média, e-mail küldő, banki stb.) ahol ugyanezt a jelszót használjuk, akkor ott is feltétlenül adjunk meg új jelszót.  
  •  Ha fizetési adatokat adtunk meg, vegyük fel a kapcsolatot a bankunkkal.