Bezárnak a Penny üzletek egész Magyarországon, ezzel indokolták a döntést
Olvass tovább...
Egy pillanat alatt csalás áldozatává válhatunk, ha nem figyelünk eléggé.
Ugrásszerűen megnőtt idén a pénzügyi csalások, adathalász támadások, internetes és telefonos visszaélések száma és mértéke. A második negyedévben 7 milliárd forint volt a csalásokból származó kár, ebből csak az Erste Banknál 500 millió forintos veszteség keletkezett. Ezek a csalások azonban megelőzhetők lennének, ha mindössze néhány praktikát elsajátítanánk.
Az Erste Bank sajtóbeszélgetésén Harmati László, a bank lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta:
az áldozatok egyaránt megtalálhatóak az átlag ügyfelek között és a prémium- és privátbanki szegmensben is, ahogyan a vállalati számlák is célpontok lettek, így a megelőzés és tudatosítás fontossága is megnőtt, főleg az ünnepi időszak közeledtével.
Olvass tovább...
A szakember kifejtette, hogy bankjuk folyamatosan fejleszti monitoring tevékenységét és a pénzintézet a csalások 90 százalékát ki tudja szűrni, de az okozott károk összértéke a próbálkozások számának jelentős emelkedése miatt még így is többszöröse az elmúlt évinek.
Kósa Anna, a bank compliance vezetője a sajtótájékoztatón elmondta, hogy megelőzési szempontból nagyobb odafigyelést igényelnek a digitálisan kevésbé járatos idősebb korosztály tagjai, és a fiatal felnőttek (20-30 évesek) akiknek "pénzügyi immunrendszere" ellenállóbbnak tűnik a csalásokkal, visszaélésekkel szemben.
A bankkártyás visszaélések egyik gyakori módszere az ismert bolthálózatok külső megjelenéséhez megszólalásig hasonlító hamis webshopok létrehozása, amelyek leggyakrabban külföldi kereskedőkhöz köthetők. Sőt a csalók sokszor fizetnek is a keresőszolgáltóknak, hogy a találati listán előrébb kerüljenek.
Íme néhány módszer amivel kiszúrhatjuk és megelőzhetjük, hogy csalás áldozatává váljunk:
Az adatkezelési tájékoztató hiányosságai, az üzemeltető nevének, elérhetőségeinek (e-mail, telefonszám) hiánya gyanúra adhat okot, de a rosszul megfogalmazott szöveg és az URL cím alapján is fel lehet ezeket az oldalakat ismerni.
Amennyiben lehetséges, érdemes a kevésbé ismert online boltokból utófizetést választani a bankkártyás fizetés helyett, továbbá azt tanácsolják, hogy az ügyfelek minden esetben ellenőrizzék a banki jóváhagyó üzenet tartalmát, a fizetendő összeg nagyságát, a vevő nevét - hangsúlyozták a bankok.
Olvass tovább...
A csalások egy másik módszere, amikor a bank nevében keresik meg az ügyfeleket, arra hivatkozva, hogy gyanús tevékenységet észleltek a számláján és egy szoftver telepítésére kérik, ám ezzel megszerezhetik mobilbankos kódját és hozzáférnek számlájához. Ezek a csalók gyakran veszélyérzetet keltve manipulálják az ügyfeleket, pszichológiai nyomást gyakorolnak rájuk, hogy kicsalják adataikat. Ha ehhez hasonló telefonhívást kapunk a bankunktól, érdemes nagyon óvatosan eljárni és először rákeresni a telefonszámra az interneten, ahol jó eséllyel már bejelentették az adott csalást.
Nemrégiben az ATV Heti Napló riportere is kipróbálta ezeket a módszereket, és ő maga is ledöbbent mennyire könnyű volt kicsalni a bankkártya-adatokat az emberektől. Ha szeretnéd megelőzni, hogy ilyen történje veled mindenképp nézd meg az erről készített riportot alább.
(MTI)