Világhírű lett egy 1300 fős magyar falu, ország-világ ájul a keleti kényelmen
Olvass tovább...
Óriási teljesítmény a páratlan életmű.
Miért szeretem Tarr Bélát?
A 20-as éveim elején/közepén egyfajta entellektüel korszakomat éltem: éjszakákba nyúlóan tudtunk vitatkozni költészetről, zenéről, filozófiáról - és a társaságunkban akadtak olyanok is, akik a filmművészetben is nagyon otthon voltak. Én sosem tartoztam a "kemény" filmrajongók közé, de ebben az időszakomban legalább szerettem volna megismerni, miről is beszélnek, milyen az a filmes világ, amelyik túlmutat Hollywoodon.
Nagyon szerettem Víg Mihály zenei munkásságát, és tudtam, hogy ő a zeneszerzője Tarr Béla filmjeinek is, és mivel a rendező kultikus státuszt ért el, adta magát, hogy bele kell néznem a munkásságába. Akkoriban kapott díjat a Torinói ló című filmje (ami az utolsó filmje egyébként), nekem pedig több sem kellett, elindultam a Cirkó Gejzír moziba, kértem egy jegyet a két és fél órás alkotásra - és azt hiszem, megértettem, miért az egyetemes filmművészet egyik legnagyobb alakja a pécsi születésű magyar zseni.
Víg Mihály zenéje:
Tarr Béla neve összefonódott a modern magyar filmművészet legmélyebb, legkülönlegesebb rétegeivel. Filmjei nem csupán vizuális élmények, hanem lélektani utazások, amelyek egyszerre rettenetesen kimerítőek de egyben felemelőek - az emberre a film nézése közben mintegy mázsás súlyként hatnak a karakterek által kimondott szavak. Azért szeretem Tarr Bélát, mert alkotásai nem hogy nem szórakoztatni akarnak, hanem egyenesen kihívást jelentenek, a nézőt arra kényszerítik, hogy ne csak szemléljen, hanem mélyen elgondolkodjon saját emberi természetén, a világban elfoglalt helyén és az élet nagy kérdésein.
Olvass tovább...
Tarr Béla rendezéseiben az idő más jelentéssel bír, mint a legtöbb filmben. A hosszú beállítások, a lassan hömpölygő jelenetek és a csendek súlya mind azt szolgálják, hogy a néző teljesen elmélyüljön a látottakban. Nem rohan előre a történet, nem kapkod a cselekmény, hanem teret enged az atmoszféra és az érzelmek kibontakozásának.
Emlékszem, gimnáziumban az egyik tanárunk megnézette velünk Andrej Tarkovszkij Sztalker című filmjét. A hosszú, lassú film általános nemtetszést váltott ki az osztály igen nagy részéből - engem, bár körülbelül fogalmam sem volt arról, mi történik a képernyőn, teljesen lenyűgözött az alkotás: valamiért azt éreztem, hogy nagyon nagy jelentősége van annak, amit látok a képernyőn, "súlya" van, és Tarr Bélánál ugyanezt érzem.
Olvass tovább...
Filmjeiben az emberi lét tragikuma gyakran előkerül, itt nem lesz "happyend", de nem esik a szirupos érzelgősség csapdájába. A karakterek csendes, belső küzdelmei és reménytelenségük megrendítően emberiek. A Werckmeister harmóniák című filmjében például az apokaliptikus hangulat, a kopár tájak és a kiszolgáltatott emberek sorsa mélyen rezonál azokkal, akik valaha is érezték a világ abszurditását. Ezentúl Tarr nem moralizál, nem ítélkezik, nem tol erőltetett, ízléstelen "üzenetet" (mint például a hányingerkeltő Barbie című förmedvény [hogy egészen extrém példát hozzunk] és dicstelen társai) - a néző intellektusára bízza, hogy a képeiből kibontsa a saját igazságát.
Tarr Béla filmjeinek képi világa páratlan és szerintem (valószínűleg mások is így gondolják) kelet-európaiságából fakad. Tarr Béla ugyanis annak ellenére, hogy neve inkább művészi szalonokban, mint aluljárókban forog közszájon, egy igazi punk: középső ujjat mutatva a modern filmgyártás esztétikájának fekete fehérben forgat, az aprólékosan megkomponált jelenetek és a fény-árnyék játék mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a filmjei egyszerre érződjenek földhözragadtnak és transzcendensnek.
Munkásságában az esztétika soha nem öncélú: minden beállítás, minden kameraelmozdulás egy nagyobb gondolati rendszer része. Szeretem Tarr Bélát, mert képes arra, hogy a hétköznapi világ elemeiből is filozófiai mélységeket teremtsen, és képes elérni ezt egy olyan jelentben is, ahol egy öreg házaspár egy darab krumpli kettévágásán lamentál.
Tarr Béla munkássága nem mindenkinek való, és egyáltalán nem kötelező szeretni - nem bűn az, ha nem élvezzük a filmjeit. Nem könnyen emészthető filmeket készít, de aki nyitott rá, annak egészen biztosan maradandó élményt nyújt.
Azért szeretem őt, mert arra emlékeztet, hogy a művészet nem mindig a kényelmes befogadást szolgálja, hanem olykor provokál, kérdéseket vet fel, és kilép a megszokott keretek közül. Sajnos nincs szerencsém ismerni, de biztos vagyok benne, hogy óriási arc az öreg, szerintem pár doboz Marlboro és egy üveg konyak társaságában elképesztő élmény nyújthat a társasága.
Tarr Béla filmjei nem csupán filmek; inkább meditációk az életről - nem egyszerű néznivalók. Alkotásai a szívbe és az elmébe is beleégnek, emlékeztetnek arra, hogy a filmművészet a legmagasabb szinteken is képes filozófiai és érzelmi élményeket nyújtani. Ezért szeretem Tarr Bélát.- innen is kívánunk neki jó egészséget!