
A magyar történelem legnagyobb hazugsága lepleződött le, átírhatjuk a tankönyveket
Olvass tovább...
Különleges technikát alkalmaztak, még a legapróbb résekbe is eljutottak, és komoly garanciát vállaltak a munkára.
A Lánchíd mindig is a főváros egyik legfontosabb konstrukciója volt, ezért állapota és külleme kiemelt figyelmet kapott akkoriban. A 19. század második felében a hidak állandó karbantartása elengedhetetlen volt, hiszen a korabeli festékek jóval kevésbé bizonyultak tartósnak, mint napjaink korszerű bevonatai.
A látvány is számított, de a korrózió elleni védelem is: a vas konstrukciók felületét vastag réteg festék óvta a rozsdásodástól.
Az 1880-as években a Lánchíd sorra kerülő újrafestése egy pályázat keretében valósult meg. A munkát Hubert Fülöp vállalkozó kapta meg, aki augusztus végén láthatott neki a feladatnak. Az előző mázolás 1874-ben történt, így a híd már igencsak megérett a megújulásra.
Az akkori pályázat részletei ma is fennmaradtak, így betekintést nyerhetünk abba, milyen lépésekből állt a teljes folyamat.
Olvass tovább...
A dokumentumok alapján a munka nem minden esetben a fémszerkezetre terjedt ki. A korabeli Lánchíd jelentős része még fából készült, így a faelemeket is gondosan lekaparták, kijavították, majd friss festékkel vonták be.
A láncokat, a függesztő rudakat, a korlátokat és a járdák tartóelemeit kétszer kellett áthúzni ecsettel, míg a vámszedő házak pléhtetejét és a lámpákat elegendő volt egyszer lefesteni.
A vállalkozás külön érdekessége, hogy a láncszemek közötti apró, mindössze 2,5 centiméteres rést is ki kellett festeni. Ehhez hagyományos ecset nem volt alkalmas, ezért juhbőrrel dolgoztak, amelyet a festékbe mártva tudták a legnehezebben hozzáférhető részeket is bevonni. A hatékony megoldás napjainkban már egészen különleges módszernek számít, de akkoriban a gyakorlat része volt.
A szerződés értelmében a kivitelező vállalkozás hétéves garanciát vállalt a munkára.
A megbízó 300 forintot visszatartott a teljes összegből, amit csak akkor fizettek ki, ha a festék hét év múltán is kielégítő állapotban maradt. 1887-ben külön bizottság vizsgálta meg a híd állapotát, amelyet egy fiatal mérnök, Nagy Virgil vezetett – később ő lett a Szabadság híd és az Erzsébet lánchíd tervező szakembere.
Olvass tovább...
Bár a szürke festék több helyen megkopott, a vizsgálat összességében elfogadhatónak ítélte az elvégzett munkát.
A hídfestés jelentős szakmai rangot is adott: egy-egy cég vagy festékgyártó reklámként hivatkozott arra, ha termékeiket, módszereiket a Lánchíd karbantartásánál alkalmazták. Nem csoda, hogy a budapesti cégek körében nagy tekintélyt jelentett egy ehhez hasonló, nagy volumenű megbízás elnyerése.
A történet legérdekesebb része azonban maga az ár. Hubert Fülöp a munkát pontosan 8357 forint 50 krajcárért végezte el 1880-ban. Ez az összeg akkoriban rengeteg pénznek számított, de vajon átszámítva a mai valuta értékre, mennyiért festenék le ugyanazért az összegért, amennyiért 1880-ban elvégezték a teljes Lánchíd festését?
Különféle történeti értékkalkulátorok alapján ez a közel 8300 forint a mai pénzben megközelítőleg több tízmillió forintnak felelne meg. Az eset kitűnően szemlélteti, hogy a híd festése már akkoriban is komoly költségvetésű beruházásnak számított, amelyhez gondos előkészítés, szakértelem és időre szóló garancia társult.
Ebben a videóban egy képmontázs erejéig megismerhetjük a Lánchíd történetét:
Olvass tovább...
Forrás: pestbuda.hu