promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Kiderítették Egyiptom legveszélyesebb kísérletét, ezt senki nem látta előre

Kiderítették Egyiptom legveszélyesebb kísérletét, ezt senki nem látta előre

Borítókép:  Profimedia / Illusztráció
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc

A rejtély a mai napig nem hagyni nyugodni a kutatókat, sokan értetlenül állnak előtte​

A napkultusz fővárosa és a „kitörölt” korszak

Ahet-Aton, a mai El-Amarna, rövid ideig Egyiptom fővárosa volt: egy komplett vallási forradalom színpada, ahol Ehnaton fáraó a Napkorong, Aton kizárólagos tiszteletére szervezte át az államot. A város fénykorában 50 000 lakót is befogadott, palotáival, két hatalmas templomával és a Nílus–keleti hegyek közé feszülő, szimbolikus határjeleivel.

A helyszín a későbbi uralkodók – köztük Nofertiti és a gyermekkirály Tutanhamon – családi történeteivel is összefonódik; a homokba süllyedt rétegek a történelem egyik legviharosabb epizódját őrzik.

Ebben a sivatag peremén fekvő „oázisban” a modern feltárások az egész ókor képét árnyalják újra: az utcahálózattól és műhely negyedektől a talatát kövekig minden azt bizonyítja, hogy Amarna egyszerre vallási labor és politikai kísérlet volt.

A régészek szerint “Amarna” nem véletlenül tűnt el: a későbbi hatalom szándékosan akarta kitörölni Ehnaton emlékét, ami példátlan hatású „némítás” Egyiptom múltjában.

A feliratok úgy mutatják, hogy a fáraó a város helyét isteni sugallatra választotta ki – kijelentéseit a környező sziklákba vájt, monumentális határkövek rögzítik, amelyek a kultusz építkezések teljes programját sorolják.

Határjelek, templomok, családi pantomim

A sziklafalakon látható határkövek az új városi rendet rögzítik: a fény felé nyitott, tető nélküli templomokat, az ezer kőasztallal ellátott áldozótereket, valamint a királyi palota tengelyét. A sírkamrák ábrázolásain Nofertiti majdnem férjével egyenrangúként jelenik meg, ami ritkaságnak számít az ókori egyiptomi művészetben.

A jelenetek középpontjában minden a király–Aton tengely köré szerveződik: a főpap, Meryré, csupán közvetítő szerepet tölt be, aki a felajánlásokat a király kezébe adja, onnan pedig Atonhoz jutnak tovább.

A város egyszerre működött politikai laboratóriumként és vallási „kísérletként”: Ehnaton a hagyományos istenvilágot félresöpörve egyetlen kultusz köré próbált új birodalmi rendet építeni. A régi istenek neveit eltávolíttatta a templomokból, az Amon-kultuszt száműzte, ezzel pedig gyökeresen felforgatta Egyiptom hagyományos világrendjét.

Ennek következményeként a vallási gyakorlat változott meg gyökeresen, illetve a művészet, a nyelv és az állam hatalmi struktúrája is új alapokra került. Az átalakítás azonban óriási feszültséget szült, amely végül hozzájárult Amarna gyors bukásához.

A talatát nevű, kisméretű kő blokkok bevezetésével (gyors gyártás, könnyű mozgatás) a város elképesztő sebességgel épült fel; a technológiai választás magyarázza, miként lett a semmiből néhány év alatt főváros.

Gyors építkezés, nagy ár -  a munkások temetője

A külvárosi temetők megrendítő képet rajzolnak: keskeny vermeket, gyakran több test feküdt egymás mellett egy sírban, mellékletek nélkül.

A csontvázak zöme tizenéves: alultápláltság nyomait, gerinc-kompressziók bizonyítékait, korai ízületi károsodások árulkodó jeleit találták – mind a kőfejtés és a nehéz sivatagi munka nyomait őrzi, egy olyan társadalom tragikus árnyoldalát tárva fel, ahol a monumentális város felépítésének dicsősége fiatal életek tömeges feláldozásán alapult.

A „megaváros” ára emberéletekben mérhető; ez a feltárás brutális ellenpontja a napfényes udvarok grandiózus esztétikájának.

A képlet így lesz kerek: a vallási forradalom társadalmi költségeit a névtelen dolgozók fizették meg. A „fény városa” a történelem rétegeit is felszínre hozza, és ettől válik Amarna igazán emberközeli és nyugtalanító örökséggé.

Ellen forradalom és “damnatio memoriae”

Ehnaton halála után Tutanhamon visszatért Téba hagyományos kultuszaihoz, a templomok megnyíltak, Amon visszanyerte helyét. 

A későbbi uralkodók a lázadó király nevét kivésték, épületeit széthordták, köveit más monumentumokba falazták – klasszikus ókori „névkioltás”.

A király listákról Ehnaton (és időlegesen Tutanhamon) eltűnik; a korszakot hivatalosan elfelejtik.

A régészet azóta is ehhez a nyomhoz tér vissza: mikrotöredékekből, újrahasznosított talatátokból rakja össze azt, amit a történelem akart szétszedni. A folyamat újra és újra azt üzeni, hogy Egyiptom titkai nem némulnak el végleg.

Mitől volt „más” Amarna?

A város teljes urbanisztikai lenyomata megőrződött a homok alatt: az utcahálózat, a műhelynegyedek és a szakrális tengelyek egyaránt.

A feltárások tanúsága szerint Ehnaton nemcsak vallást, hanem vizuális nyelvet is váltott: a hosszúkás koponyák, a mandulavágású szemek és az intim családi jelenetek újfajta uralkodói ábrázolásmódot teremtettek. A fáraó itt nem távoli szoborként jelenik meg, hanem Aton „fiaként”, a mindennapok középpontjában.

Mindez egyetlen generáció alatt ment végbe. A villámgyors felemelkedést ugyanilyen hirtelen hanyatlás követte – ez az ellentmondás teszi El-Amarna történetét az ókor egyik legizgalmasabb „esettanulmányává”.

Rejtett birodalom a sivatag alatt

A mai kutatás talajradarral, fotogrammetriával, anyagvizsgálattal dolgozik; a képlet rétegről rétegre tisztul. A kép – paradox módon – hiányokon át lesz teljes: kivakart nevek, félbetört feliratok, szétszórt kövek. A „hiány nyelve” tanítja meg, hogyan írja át önmagát a történelem.

El-Amarna ma azért fontos, mert megmutatja: a radikális víziók, ha rövidek is, képesek mélyre hatni. A kutatók a sivatag alatt romokat találnak, de egy korszak gondolkodását rejtette véka alá. És ezzel Egyiptom múltja ismét beszélni kezdett.

A videó El-Amarna, az egykori főváros történetét tárja fel, amelyet Ehnaton fáraó emelt Aton napisten tiszteletére. Bemutatja a város felemelkedését, lakóit – köztük Nofertitit és Tutanhamont –, majd eltűnésének rejtélyét: