promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Létezett egy másik magyar Szent Korona is? 400 éves török írás került elő, amely rendkívüli dolgot állít

Létezett egy másik magyar Szent Korona is? 400 éves török írás került elő, amely rendkívüli dolgot állít

Borítókép:  Profimedia
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc

Egy 400 éves török írás állítja: a magyar Szent Koronából nem egy, hanem akár kettő is létezhetett – csak nem úgy, ahogy hinnénk.

A magyar Szent Korona misztikuma évszázadok óta borzolja a történészek és kalandorok idegszálait, legyen szó eltűnéséről, megcsonkításáról vagy származásáról. Azonban egy újabban előkerült, 17. századi török leírás nem csupán új fejezetet nyithat a koronakutatásban, de akár egy párhuzamos valóságot is felfesthet: létezett egy másik magyar korona – legalábbis így állítja Evlia Cselebi, a híres oszmán világutazó és író, a sztorit pedig a Történelmi szemle folyóirat 54. évfolyam 1. számában Sudár Balázs dolgozta fel.

Mielőtt azonban belevágnánk a titokzatos tárgy kilétének feltárásába, egy kis történelmi kitérőre van szükség.

A magyar Szent Korona, ahogy ma ismerjük, vélhetően a 11. században keletkezett, és az évszázadok során több kezet megjárt – volt, hogy elásták, máskor elrabolták vagy külföldre vitték.

Az egyik legizgalmasabb epizód mégis a török hódoltság korához kapcsolódik, amikor is 1529-ben Szülejmán szultán kezébe került.

Egy furcsa korona a trón felett

Evlia Cselebi írásai szerint, amikor a szultáni trónteremben megpillantotta a magyar koronát, az nem úgy nézett ki, mint amit ma ismerünk. A leírás alapján egy hatalmas, ékkövekkel gazdagon díszített, csúcsos bőrsüveget látott, amelyet láncok tartottak, és a trón felett lebegett. A tárgy fehér és zöld színben pompázott, a leírásban nem szerepel sem kereszt, sem ikonográfiai ábrázolás – ami elég furcsa, tekintve, hogy a ma ismert korona bővelkedik szentképekben.

Ez a részlet már önmagában is izgalmas, hiszen a leírás nemhogy nem illik a Szent Koronára, de inkább egy keleti típusú árnyékkoronára, úgynevezett „samszára” hasonlít. Az arab és perzsa világban az ilyen koronákat nem viselték, hanem a trón fölé függesztették – reprezentatív szimbólumként szolgáltak, nem gyakorlati tárgyként. Evlia ugyanúgy írja le ezt a felfüggesztett ékszert, mint ahogy a perzsa Núsínreván király esetében is fennmaradt: súlya miatt nem lehetett viselni, ezért aranyláncon lógott a trón felett, így keltve azt a látszatot, hogy az uralkodó fején van.

De akkor mi volt ez a tárgy, amit Evlia látott?

Több lehetőség is adja magát.

Az egyik, hogy Evlia nem a valódi magyar koronát látta, hanem annak valamiféle reprezentációját – egy szimbolikus koronát, amit a törökök készíttettek udvari díszletként, hogy demonstrálják, birtokolják Magyarországot.

Ez a verzió illik a korabeli udvari szokásokhoz, ahol gyakori volt, hogy elfoglalt területek szimbólumait – zászlókat, címereket, koronákat – az oszmán dicsőség díszletei közé illesztették.

A másik, jóval merészebb teória, hogy Evlia egy valóban másik, alternatív koronát látott – esetleg egy régebbi, elfeledett ereklyét, ami a honfoglalás előtti idők relikviája volt, és amit a törökök zsákmányoltak vagy restauráltak. Ebben az olvasatban a magyar Szent Koronának létezhetett egy előzménye: egy perzsa vagy sztyeppei eredetű tárgy, amely a keleti eredetmítoszokkal párhuzamosan élt a magyar kollektív emlékezetben. Hiszen Evlia írásában is felmerül, hogy a magyarok Menúcsehr király – egy ősi perzsa uralkodó – leszármazottai, és koronájuk valójában Iszkenderé, azaz Nagy Sándoré volt.

Ez nem is lenne teljesen példa nélküli. Már Bocskai István koronájáról is tartotta magát az a szóbeszéd, hogy az nem más, mint Nagy Sándor koronája – amit a szultán adott neki, ezzel is erősítve a legitimációját. És ha ezt a korábbi elméletet összevetjük Evlia Cselebi tapasztalataival, megkapjuk azt az elméletileg is elképzelhető, bár erősen spekulatív következtetést: valaha létezhetett egy alternatív „magyar” korona, amely teljesen más szimbolikával, de hasonló jelentéssel bírt.

A korona, ami talán sosem volt – vagy amit csak látni akartunk

Evlia Cselebi nem régész vagy történész volt – hanem író, aki legendákból, hallomásokból és saját benyomásaiból gyúrta össze beszámolóit. De az is biztos, hogy nagyon érdekelte a magyar korona és annak története. Még ha nem is azt látta, amit ma Szent Koronának hívunk, lehet, hogy akaratlanul is megőrzött egy alternatív hagyományt. Egy olyan történeti lehetőséget, amit a hivatalos narratíva soha nem vett komolyan – de amit talán most, 400 év után ideje újra elővenni.

Ha kíváncsi vagy, mikor vált a Szent Korona a magyarországi rendek szimbólumává, a videóból ez is kiderül: