promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
A magyar történelem legmegalázóbb bukásáról került elő hidegrázós videó

A magyar történelem legmegalázóbb bukásáról került elő hidegrázós videó

Borítókép:  Profimedia / illusztráció
Történelem & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Mindent megtettek, hogy megakadályozzák, de nem jártak sikerrel.

Az Osztrák–Magyar Monarchia messze nem számított tengeri nagyhatalomnak, az első világháborút megelőző évtizedekben mégis megháromszorozták a haditengerészet költségvetését, és függetlenítették a hadseregtől.

A következő évtizedek fegyverkezési hullámának következtében kibővítették a flottát, és a századfordulót követően megjelentek az akkoriban modernnek számító dreadnought-tok is. A Tegetthoff-osztályba négy hajó tartozott, a Viribus Unitis, a Tegetthoff, a Prinz Eugen és a Szent István.

A Ganz 20 millió koronát kapott a 80 mm-es páncélzattal és 4 darab hármas lövegtoronnyal tervezett csatahajó megépítésére, a Szent István pedig végül 1914. január 17-én bocsátották vízre Fiumében, ünnepi keretek között.

Nem sokáig tartott az öröm

Habár a hajó páncélzata és tűzereje egyaránt korszerűnek számított, és a magyarok hatalmas presztízsként tekintettek rá, hiszen a hazai ipar legerősebb vállalatai segítettek a megépítésében, a legfejlettebb dreadnoughtok színvonalát nem érte el a Szent István.

A 152 méter hosszú és 20 ezer tonna vízkiszorítású csatahajó 1915-re állt teljes szolgálatba, ám a következő években a pulai kikötőben vesztegelt, és mindössze kétszer kellett besegítenie a légvédelemben.

Első éles bevetésén megpecsételődött a sorsa

1918. június 10-én, mindössze néhány hónappal az első világháború lezárása előtt egy meglepetésszerűnek szánt offenzíva során végül megindult az olasz partok felé, szerencsétlenségére azonban a Luigi Rizzo korvettkapitány által vezetett olasz felderítőhajók észrevették és torpedókat indítottak a Szent István felé, amiből kettő el is találta.

A Szent Istvánnak esélye sem volt, és ugyan a legénység mindent elkövetett, hogy megmentsék a hajót, két órával a találatok után felborult és elsüllyed Premuda szigetétől nagyjából 10 kilométerre. 89 tengerész veszett oda, a tragédiát pedig egy másik hajó fedélzetéről dokumentálták, történelmi videó őrzi a Szent István és legénysége emlékét: