promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Egy cég elkezdte szigorúan büntetni a legkisebb késést is, de az eredmény nagyon nem az lett, amit vártak

Egy cég elkezdte szigorúan büntetni a legkisebb késést is, de az eredmény nagyon nem az lett, amit vártak

Borítókép:  Profimedia
Színes
Kategória fejléc

Zseniális ötletnek tűnt, de a dolgozók megtalálták a módját, hogy a visszájára süljön el.

Amikor a késés miatti büntetés visszafelé sül el: egy cég megpróbálta szabályozni a pontosságot – és ezzel hatalmasat hibázott

Egy munkahelyen talán a legfontosabb dolog a bizalom: lássuk be, a túlzásba vitt kontroll a főnökség részéről nem igazán járul hozzá a kellemes munkahelyi légkörhöz. Egy közelebbről meg nem nevezett cég saját kárán tanulta meg ezt, miután szigorú szabályokat vezetett be a késésekkel kapcsolatban - és az eredmény nagyon nem azt lett, amit a vezetés várt volna.

A munkáltató ötlete meglehetősen egyszerű volt: a legminimálisabb, akár egy perces késésért is pénzbüntetést szabtak ki. A dolog nem volt ennyire egyszerű, ugyanis "percalapú számlázás" helyett 15 perces blokkokban érkezett a bírság. Az ötlet jónak tűnt, viszont teljesen ellentétes eredményre vezetett - a pár perces késésekből minimum negyedórások lettek, hiszen annyi bért úgyis levontak, így a kisebb késésben lévő dolgozók inkább még megálltak egy kávéra vagy cigarettára, hiszen ugyanannyi a levonás 3 és 13 perc késésért is.

Miután a cég ezt észlelte, az előre menekülés taktikáját választotta: nem 15 perces, hanem 1 órás blokkokban kezdett számolni. A lépés meg is hozta az eredményt, az eddig 15 percet késő kollégák ezután 59 percet késtek - a gyors kávé és cigaretta szünet hosszúra és kényelmesre nyúlt, hiszen a legminimálisabb késés is 1 óra levonást eredményezett.

A betegszabadság szigorítása: egy újabb visszafelé elsült próbálkozás

A cégnek nem csak a késésekkel kapcsolatban voltak problémái: még korábban döntöttek úgy, hogy a betegszabadsággal kapcsolatban is szigorítanak, ugyanis a vezetőség érzése szerint túl sokan vettek ki betegségszabadságot. Az új doktrína az lett, hogy a két napnál hosszabb hiányzás esetén fegyelmi eljárás indult - az eredmény itt sem az elvárt volt, ugyanis a beteg dolgozók még kevésbé siettek vissza dolgozni, hisz a rövidebb kimaradásért is ugyanaz a retorzió volt, mint a hosszabbért, és akkor már sokan úgy voltak vele, hogy kihasználják a helyzetet, és tovább maradnak távol a munkából.

Miután a cégvezetés is észlelte a saját döntéseik okozta új problémákat, előálltak a megoldással: megkérdezték a dolgozóikat, hogy mi a vélemény az új irányelvekről. A dolgozók megkérdezése után jött a felismerés, miszerint az új szabályok teljesen kontraproduktívak, és sokkal inkább ösztönzi  a dolgozókat a szabályok kihasználására. Ráadásul úgy is érezték, hogy a büntetés sok esetben (amikor például a késés forgalmi vagy egyéb okok miatt jött össze) inkább büntető jellegű, mint ösztönző, ami tovább rombolja a munkahelyi morált.

A cég megoldása

Mindezek ellenére nem történték nagyobb változások, a cég ugyanis saját dolgozói megfogalmazása alapján is bőven a minimálbér felett fizet, így ez nem probléma, és az alkalmazottak szerint pontosan ez az, amit a cég is kihasznál, ennek ellenére mivel a munkahelyi légkör egyre rosszabb, sokan fontolgatják a váltást.

Az eset jól mutatja, hogy annak ellenére, hogy egyre divatosabb a "kiváló munkahelyi légkör" hívószó, az elsődleges azért még mindig a fizetés, és ha még a büntetésekkel együtt is jobban keresnek a dolgozók, mint az átlag, akkor sokáig képesek eltűrni a szigorú szabályokat.

Egy másik főnök, akinek voltak hasonló problémái, az alábbi módon kezeli a késéseket:

forrás: Scoop