promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Embertelen körülmények a katari nagydíjon, egy pilóta a sisakjában hányt: 2023-ban több versenyző is veszélybe került

Embertelen körülmények a katari nagydíjon, egy pilóta a sisakjában hányt: 2023-ban több versenyző is veszélybe került

Borítókép:  Profimédia/Illusztráció
Sport & Szabadidő
Kategória fejléc

Életveszélyes körülmények között kellett versenyezniük a Katari Nagydíjon, ilyen még soha nem fordult elő.

Sok izgalommal kecsegtet az év utolsó előtti Forma-1-es futama, amelynek Katar ad otthont. A katari nagydíj tavaly igencsak botrányosra sikeredet, ám nem a pálya minősége, vagy a versenyzők teljesítménye miatt. A pilótáknak olyan körülményeket kellett elviselniük, mint sehol máshol, többen rosszul lettek a futam után, néhányan az autójukból is alig bírtak kiszállni.

A versenyzőknek olyan rossz körülmények között kellett versenyezni, hogy azonnali párbeszéd indult arról, hogy az ilyen eseteket hogyan lehetne később megelőzni.

A meleg, a hőség, a páratartalom és egy olyan körülmény is bezavart, amivel egyik csapatnál sem számoltak kellőképpen.

Utoljára 2023 előtt Katarban 2021-ben tartottak futamot, a kihagyást pedig arra használták fel, hogy újraaszfaltozták a pályát és a pálya szélére új rázóköveket is elhelyeztek (ez egy biztonsági eszköz, mely jelöli a pálya határait és elválasztja az aszfaltot a füves területtől). Ha egy pilóta ráhajt egy ilyen rázóköre, az lassítja őt a futamban, ezzel pedig a szabálytalan előzéseket is hivatott megakadályozni.

Néha azonban elkerülhetetlen, hogy ehhez hozzáérjenek a versenyzők, a katari nagydíjon pedig amikor ez megtörtént, akkor az új eszközök sokkal jobban koptatták a gumit. A Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, hogy a verseny 18 körös lesz, ennél többet egyik csapat sem maradhat a pályán. Mivel ennél hosszabb szokott lenni a verseny, így több "kraft" maradt az autókban, nem kellett spórolni a gumikkal és az autó maximális teljesítményét kihozva használhatták a futamon a versenyautókat.

A 2023-as katari nagydíjat megszenvedték a Forma 1 pilótái:

A hőség rettenetesen hatott a versenyzőkre.

Az Alpine versenyzője, Esteban Ocon például a saját sisakjában hányt és elmondta, hogy a pilótafülkében 80 fok körüli volt a hőmérséklet.

„Próbáltam megnyugodni, próbáltam emlékezni arra, hogy a sportban a mentális oldal a legerősebb része a testednek, ezt sikerült kordában tartanom, és befejezni a versenyt. De őszintén szólva nem számítottam arra, hogy ilyen nehéz lesz a verseny. Általában két versenytávot is meg tudok csinálni, még Szingapúrban is.”

Charles Leclerc is megszólat a futam után, aki szintén rosszullétekkel küzdött.

„Ez volt a Forma–1-es pályafutásunk legnehezebb versenye, minden pilóta számára, kivétel nélkül mindenkinek. Nem hiszek annak, aki azt mondja, hogy nem az.”

A Mercedes-nél versenyző George Russel elmondta, hogy többször majdnem elájult a kormány mögött, pedig korábban soha nem tapasztalt ilyet. A futam alatt az ujjait próbálta az ablakon át kidugni, hogy némi levegőhöz jusson, de több pilóta arról számolt be, hogy ki-kinyitották a sisakjukat, hogy levegőt kapjanak, ám a beáramló homok miatt ez sem működött.

Logar Seargent feladta a versenyt: influenza szerű tünetei voltak a verseny előtt és annyira kiszáradt a futam alatt, hogy nem bírta végig csinálni. Seargent, Alex Albon és Lance Stroll a verseny után az orvoshoz siettek és hőgutát állapítottak meg náluk. Stroll egyébként néhányszor az eszméletét is elvesztette a futam közben. Fernando Alonso égési sérüléseket szenvedett, Vestappen és Piastri pedig nem bírtak felállni a dobogóra, le kellett feküdniük a földre néhány percre.

Az idei futamra rengetegen kíváncsiak és remélik, hogy nem lépnek fel a tavalyihoz hasonló, kellemetlen problémák, amik a versenyzők egészségét is kockára teszik és megoldották a környezeti nehézségek minimalizálását. Az első három rajtrácson Norris, Piastri és Russel foglal helyet.

Forrás: Telex