Döbbenet: Elvis Presley-t nem merték megmutatni deréktól lefelé élő adásban, a magyaroknak is köze van kicsit a sztorihoz
Olvass tovább...
Az "élelmes" szó mellett illusztráció lehetne az Ablak-Zsiráfban.
Elvis Presley, a rock and roll királya, a zene és a popkultúra egyik legismertebb ikonja. A 20. század közepén hirtelen jött népszerűsége és hatása azonban nem csak rajongók hadát vonzotta, hanem ellenzőket is. Elvis menedzsere, Colonel Tom Parker, igazi marketingzseni volt, és képes volt a negatív véleményeket is pénzzé tenni. Az egyik leghíresebb, ugyanakkor megdöbbentő húzása az volt, hogy „I Hate Elvis” (Utálom Elvist) feliratú kitűzőket árult, hogy azokból is profitáljon, akik nem szerették az énekest.
Parker már korán felismerte, hogy Elvis nem csupán a zenei világban, hanem a kereskedelemben is hatalmas lehetőséget rejt. Az 1950-es évek végére Elvis nevét viselő árucikkek 22 millió dollár bevételt hoztak, amelynek 25%-a Parker zsebébe került. De Parker nem elégedett meg ennyivel; felismerte, hogy a híresség utálata is jövedelmező lehet.
Olvass tovább...
Elvis karrierjének korai szakaszában sokan – különösen az idősebb generáció tagjai – veszélyesnek és rombolónak tartották a fiatal sztárt. Ezt kihasználva Parker megalkotta az „I Hate Elvis” kitűzőt azok számára, akik éppen ellenkezőleg éreztek az énekes iránt. Így nem csak a rajongóktól, hanem az Elvis-ellenes táborból is pénzt tudott keresni. Parker hozzáállása jól tükrözi azt az üzleti szemléletet, hogy „minden reklám jó reklám”, ha abból pénzt lehet csinálni.
Az „I Hate Elvis” kitűzők nem csak egy ügyes marketingfogásként maradtak meg a popkultúra történetében, hanem mára igazi ritkaságnak számítanak a gyűjtők körében. Ezek az apró tárgyak jól példázzák, hogy hogyan lehet egy híresség körüli polarizációt üzleti előnnyé kovácsolni. Parker számára nem számított, hogy valaki szereti vagy utálja Elvist, amíg pénzt költenek rá – legyen az koncertjegy, album, vagy éppen egy „I Hate Elvis” kitűző.
Olvass tovább...
Colonel Parker ügyes húzásai és Elvis menedzselése máig példaértékű a marketing és az üzleti világban. Az „I Hate Elvis” kampány pedig jól mutatja, hogyan lehet a közvélemény megosztottságát is profitálni.
Az „I Hate Elvis” kitűzők ma már ritkaságnak számítanak, de ha valaki elég kitartó, még mindig találhat néhányat az online aukciós oldalakon, ahol ezek a kitűzők nem csupán egy darab Elvis-történelemként, hanem egyben egy korszak lenyomataként is szolgálnak. Az Elvis-ellenes mozgalom végül szintén hozzájárult a király legendájának fenntartásához, hiszen mint tudjuk, minden figyelem jó figyelem, ha az pénzt hoz a konyhára.
forrás: CBC