promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Rákay Philip azt hitte már nyugodtan aludhat, aztán beütött a ménkű: jól ismert patrióta nevezte hazaárulásnak a Most vagy sohát

Rákay Philip azt hitte már nyugodtan aludhat, aztán beütött a ménkű: jól ismert patrióta nevezte hazaárulásnak a Most vagy sohát

Borítókép:  rtl.hu
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc
Promotions

Megtörte a csendet az ország patriótája, aki hazaárulásnak, filmművészeti lombkoronasétánynak nevezte a Most vagy sohát.

Két hónappal a Most vagy soha bemutatása után végre úgy tűnt, lecsillapodtak a kedélyek, mindenki kezdte elfelejteni, hogy március közepén debütált a hazai filmszínházakban Rákay Philip Petőfi-filmje, amit a kritikusok cafatokra szedtek, sokan történelemhamisító alkotásnak bélyegezték meg, míg a nézők közül sokan dicsérték. Éppen ezért a Most vagy soha nagyon megosztó lett a magyarok körében, talán soha nem készült még olyan hazai produkció, ami ennyire ellentétes reakciót váltott volna ki az emberekből - Amerikában viszont meglepően fogalmaztak róla.

Rákay Philip többször is beleállt a kritikusokba, illetve azokba a történészekbe, akik szidták, támadták a filmet, a producer például azt is mondta, hogy a Most vagy soha pont olyan fikciós elemeket tartalmaz, mint a Titanic, mégsem támadta be senki a filmet azért, mert Jack és Rose karaktere nem is utazott a hajón.

Viszont most pont ezt a kijelentést lovagolta meg az a filmkritikus, aki eddig mélyen hallgatott a Petőfi-filmről és remélte, hogy nem kell megszólalnia vele kapcsolatban, de miután kétszer is megnézte Rákayék filmjét, nem tudott tovább hallgatni, és muszáj volt csinálnia egy videót, amiben alaposan kivesézte a Most vagy sohát.

A többi kritikussal szemben ő nem nevezte történelemhamisítónak a produkciót, hanem egyenesen hazaárulásnak nyilvánította, emellett egy filmművészeti lombkoronasétánynak nevezte.

Rákay Philip is bizonyára ismeri vagy hallott már hazánk egyik rajongva imádott kritikusáról, akinek a videóit százezrek szokták megnézni, és akit könnyen lehetne patriotizmussal vádolni, hiszen híres arról, hogy szeret magyarnak lenni és szereti a stílusunkat, viszont a Most vagy soha egy olyan törést okozott nála, amit nem tudott magába fojtani.

Szirmai Gergely, a Hollywood Hírügynökség kritikusa a napokban tette ki azt a videót, amiben elmondja, miért tartja hazaárulásnak a Most vagy sohát, egyben rávilágított a filmnek azon hibáira, amit a többi kritikus vagy nem vett észre, vagy nem akartak szót ejteni róla. Igaz, a legtöbben politikai oldalról álltak bele a filmbe, de Szirmai Gergely teljesen politikamentesen, kizárólag filmes szemmel nézte a produkciót, és arra jutott, hogy ez a film egy borzalom minden szempontból.

Először is elmondta, hogy a márciusi ifjak ismeretlen mellékszereplőkként, a látszólag legyőzhetetlen nagyhatalom szimbólumaként vannak a filmben, miközben a Mosolygó Sára által alakított Szendrey Júliát terhes nőként agyonverik és hassal előre áthajítanak egy üvegen, egyenese neki egy asztalnak, és még a férje, Petőfi sem foglalkozik ezzel. Ugyanakkor kiemelte, hogy a Most vagy soha valójában nem is a márciusi ifjakról szól, nem is külön Petőfiről, hanem a Horváth Lajos Ottó által alakított Farkasch tragédiájáról, hiszen az ő karaktere van a legjobban kidolgozva a történetben, és ő testesíti meg azt a személyt, aki minden megtesz a hatalom kedvéért, de ha már a hatalomnak nincs hasznára, akkor egész egyszerűen otthagyja az utcán meghalni.

Szirmai Gergely azt is elmondta, hogy mi az, ami kifejezetten tetszett neki Rákay Philipék filmjében, aztán hangsúlyozta, hogy Berettyán Nándor milyen pocsék Petőfi, aki úgy néz ki, mint egy francia bulldog, aki a kajájára pályázik.

A Hollywood Hírügynökség kritikája biztos el fog majd jutni az alkotókhoz, és valószínűleg Gergely szavai fognak a legjobban fájni nekik, mert ő tényleg nem politikailag állt bele, hanem részletesen kifejtette, hogy szakmailag mi a gond ezzel a filmmel.