promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Ki volt a világhírű Mona Lisa, Leonardo da Vinci legnagyobb műremekének modellje? A válasz megdöbbentő lehet

Ki volt a világhírű Mona Lisa, Leonardo da Vinci legnagyobb műremekének modellje? A válasz megdöbbentő lehet

Borítókép:  Profimedia- illusztráció
Zene, Film & Kultúra
Kategória fejléc

Sok történész állt elő elmélettel arra vonatkozólag, hogy szerinte ki volt a való életben Mona Lisa. 

A leggyakoribb válasz erre az, hogy valójában Lisa Gherardini, aki 1479. június 15-én született a Firenzei Köztársaságban. Gherardini egy Francesco del Giocondo nevű firenzei kereskedő felesége volt. Néhány történésznek azonban egészen más a véleménye arról, hogy kit ábrázol a híres műalkotás.

Egyesek úgy vélik, hogy a Mona Lisa egyáltalán nem valós személy, inkább Leonardo da Vinci képzeletének szüleménye, csak egy a női portrék közül. Mások úgy vélik, hogy ez maga Leonardo da Vinci önarcképe.

Bár léteznek különböző elméletek arról, hogy ki a híres, finom mosolyú személy a festményen, Lisa Gherardini elmélete a legvalószínűbb. A világ egyik leghíresebb festményévé vált műalkotás a párizsi Louvre Múzeumban található, és 1804 óta van ott.

Miért nincs a Mona Lisának szemöldöke?

A Mona Lisának valóban van (vagy volt) olyan szemöldöke, amely már nem látszik a festményen. Egy Pascal Cotte nevű párizsi mérnök, aki alaposan tanulmányozta a festményt, azt mondta, hogy a festményen szereplő nőnek egykor szempillái és szemöldökei is voltak, de az idő múlásával ezek már kikoptak a festményről.

Mit rejt a Mona Lisa?

Ugyanaz a mérnök, aki felfedezte a Mona Lisa szemöldökét, egy érdekes leletet is felfedezett a népszerű festmény alatt.

Kamerája rétegerősítési módszert használt a 13 hullámhosszon visszaverődő fény észlelésére, egyszerűbben fogalmazva, ez a módszer lehetővé tette számára, hogy olyan apró részleteket lásson a festmény alatt, amelyek szabad szemmel nem voltak láthatók.

Cotte felfedezte, hogy Leonardo da Vinci a „sploero” technikát használta a festmény elkészítésekor, ami azt jelenti, hogy a festmény korai vázlatait egy vászonra helyezték át úgy, hogy a vázlat külső oldalán lyukakat készítettek. Megállapította, hogy a festmény alsó rajza más sziluettet mutat, mint a festményen.

Végül felfedezett egy kis hajtűt, amelyet közvetlenül a Mona Lisa feje fölött helyeztek el, amit különösen érdekesnek talált, mert akkoriban ez nem volt egy tipikus női frizura Firenzében, ami szerinte arra utal, hogy a festmény nem portré, ahogy sokan hiszik, hanem inkább egy kitalált nő, mint egy istennő" festménye.