A magyar Stonehenge rejtélyét mai napig nem tudjuk biztosan megfejteni
Olvass tovább...
Sok történész állt elő elmélettel arra vonatkozólag, hogy szerinte ki volt a való életben Mona Lisa.
A leggyakoribb válasz erre az, hogy valójában Lisa Gherardini, aki 1479. június 15-én született a Firenzei Köztársaságban. Gherardini egy Francesco del Giocondo nevű firenzei kereskedő felesége volt. Néhány történésznek azonban egészen más a véleménye arról, hogy kit ábrázol a híres műalkotás.
Egyesek úgy vélik, hogy a Mona Lisa egyáltalán nem valós személy, inkább Leonardo da Vinci képzeletének szüleménye, csak egy a női portrék közül. Mások úgy vélik, hogy ez maga Leonardo da Vinci önarcképe.
Bár léteznek különböző elméletek arról, hogy ki a híres, finom mosolyú személy a festményen, Lisa Gherardini elmélete a legvalószínűbb. A világ egyik leghíresebb festményévé vált műalkotás a párizsi Louvre Múzeumban található, és 1804 óta van ott.
Miért nincs a Mona Lisának szemöldöke?
A Mona Lisának valóban van (vagy volt) olyan szemöldöke, amely már nem látszik a festményen. Egy Pascal Cotte nevű párizsi mérnök, aki alaposan tanulmányozta a festményt, azt mondta, hogy a festményen szereplő nőnek egykor szempillái és szemöldökei is voltak, de az idő múlásával ezek már kikoptak a festményről.
Olvass tovább...
Mit rejt a Mona Lisa?
Ugyanaz a mérnök, aki felfedezte a Mona Lisa szemöldökét, egy érdekes leletet is felfedezett a népszerű festmény alatt.
Kamerája rétegerősítési módszert használt a 13 hullámhosszon visszaverődő fény észlelésére, egyszerűbben fogalmazva, ez a módszer lehetővé tette számára, hogy olyan apró részleteket lásson a festmény alatt, amelyek szabad szemmel nem voltak láthatók.
Cotte felfedezte, hogy Leonardo da Vinci a „sploero” technikát használta a festmény elkészítésekor, ami azt jelenti, hogy a festmény korai vázlatait egy vászonra helyezték át úgy, hogy a vázlat külső oldalán lyukakat készítettek. Megállapította, hogy a festmény alsó rajza más sziluettet mutat, mint a festményen.
Végül felfedezett egy kis hajtűt, amelyet közvetlenül a Mona Lisa feje fölött helyeztek el, amit különösen érdekesnek talált, mert akkoriban ez nem volt egy tipikus női frizura Firenzében, ami szerinte arra utal, hogy a festmény nem portré, ahogy sokan hiszik, hanem inkább egy kitalált nő, mint egy istennő" festménye.