Új török sorozat érkezik Magyarországra, több százezer magyar fog örülni a hírnek
Olvass tovább...
Páratlanul sikeresek az egész világon, de nem szeretik, ha szappanoperáknak hívják őket.
Amerika és Ázsia után/mellett néhány éve Európa is elkezdett globális érdeklődést kiváltó szappanoperákat készíteni. A törökök váratlanul nagyot robbantottak ezen a téren, és a titkukat természetesen minél többen meg akarják fejteni.
„Először is, állapodjunk meg abban, hogy ne nevezzük ezeket a sorozatokat szappanoperáknak”
– tett egy furcsa megállapítást Arzu Ozturkmen egyetemi tanár a török titkot leleplezi kívánó Guardian újságírójának. A professzor szerint a történetek nem telenovellák, ők inkább a „dizi” kifejezést használják rájuk (ez a televizyon dizileri, vagyis tévésorozat rövidítése).
Olvass tovább...
Jellegzetességük a különleges történetmesélés, a hosszabb szünetek alkalmazása, a zene, a végtelenített sztoriszövés, az óriási szereplőgárda (akár 50 fővel is dolgoznak egyszerre), és úgy tűnik, mindez nagyon bejön az embereknek, éljenek bárhol a világon. Ma már Törökország a második legnagyobb műsorforgalmazó az Egyesült Államok után.
Olvass tovább...
A történetekben a következő dramatikai elvek alkalmazására törekednek:
Az első nagy sikert a Szulejmán (eredetileg: Muhteşem Yüzyıl, vagyis Káprázatos évszázad) című, 2011-től 2014-ig vetített főműsoridős televíziós sorozat jelentette, amely Törökország nézőközönségének harmadát ültette rendszeresen a képernyők elé. 130 fő dolgozott a produkción, és egyedül a kosztümökön 25 ember ügyködött.
Olvass tovább...
Jelenleg a török kormányzat úgy számol, hogy 2023-ban a „dizi” sorozatok már egymilliárd dollárt hoznak a konyhára, vagyis egyértelműen fontos exportcikkekké váltak. A Forbes szerint eddig a Çukur (Gödör) című sorozat a csúcstartó, amely bő 58 millió török líra (vagyis 2 milliárd forint) bevételt termelt.