Óriási üstökös közelít a Föld felé, hamarosan szabad szemmel is látható lesz, Naprendszerünk legfényesebb bolygóját is felülmúlja

Borítókép:  Profimedia / illusztráció

Még idén valami nagyon érdekeset láthatunk az égbolton, ha szerencsénk lesz, gyönyörűen ragyog majd.

A C/2023 A3 üstökösnek nagyon jó esélye van arra, hogy az elkövetkező hónapokban elég fényes legyen ahhoz, hogy szabad szemmel is láthatóvá váljék. Jelenleg még csak távcsövekkel látható, ám ahogy Naprendszerünk központi csillagához közeledik, úgy lesz egyre fényesebb.

Októberre már közel annyira erősen ragyoghat, mint a Vénusz, amely az éjszakai égbolt legfényesebb pontja. A Naphoz szeptember 27-én lesz majd a legközelebb, mindössze 58,6 millió kilométerre, majd néhány héttel ezután, október 12-én 70,6 millió kilométerre halad el a Földtől.

Ekkor láthatjuk a legfényesebbnek az égbolton, és ha minden a csillagászok előrejelzése szerint alakul, akár napnyugtakor is látható lenne, ami különleges élmény lesz majd a megfigyelők számára.

Előfordulhat azonban az a forgatókönyv is, hogy kevésbé lesz látványos, így ősszel érdemes drukkolni, hogy minél erőteljesebb legyen a fényesedése. Ebben segíthet az üstökös magja is, ami minél nagyobb, annál jobb az észlelhetőséget tekintve.

Néhány évvel ezelőtt a NEOWISE üstököst szintén megfigyelhettük szabad szemmel is, a C/2023 A3, hétköznapibb nevén Tsuchinshan–ATLAS azonban még ennél is jelentősebb lehet.

Az üstököst több mint egy évvel ezelőtt fedezte fel – egymástól függetlenül – két obszervatórium is, először a Zijinshan Csillagászati Központ számolt be róla, ám ekkor még teleszkóppal is csak nagyon halvány volt, majd el is veszítették a kutatók.

Ezután a dél-afrikai Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System (ATLAS) azonban újra megtalálta. A felfedezést követően 2022 decemberétől régebbi megfigyelésekben is megtalálták, ekkor azonban még jóval kevesebbet lehetett róla tudni. Ahogy azonban közelebb kerül, úgy tanulmányozhatják egyre mélyrehatóbban a csillagászok.