A föld alatt találták meg az okát, hogy miért tűnt el az ősi maja civilizáció
Borítókép:  Profimedia - illusztráció

Óriási rejtélyt fejthettek meg tudósok az ősi maja civilizációval kapcsolatban.

Az ősi maja civilizáció Közép-Amerika területén fejlődött ki, a mai Mexikó, Guatemala, Belize és Honduras területén. A maják hatalmas városokat építettek, amelyekben lenyűgöző templomokat és csodálatos palotákat emeltek. Egyedülálló művészetük, matematikai és csillagászati ismereteik, valamint bonyolult írásrendszerük kiemelkedővé tették őket a korabeli civilizációk között.

1839-ben John Lloyd Stevens egy titokzatos expedícióra indult Honduras sűrű dzsungelébe, ahol is legfőbb motivációja egy fényűző és titokzatos maja város, Copan és a róla szóló rejtélyek megfejtése volt. Az általa felfedezett romok ellentmondásosak és egyben  elbűvölőek voltak. Egy elhagyatott várost talált, melyet titokzatos faragványok és misztikus templomok díszítettek. A néhai tudós a majákat békés civilizációként ábrázolta, azonban a kortárs régészek mára már más állásponton vannak.

A legújabb ásatások rávilágítottak arra, hogy Copanban folyamatos háborúk, véres rituálék és emberáldozatok zajlottak. A maják, hasonlóan más civilizációkhoz, véres konfliktusokba keveredtek az uralomért és a hatalomért folytatott harcok során.

A jelenlegi fejlett technológiának köszönhetően, az újonnan alkalmazott ásatási technikák segítettek a tudósoknak felfedezni a város rejtélyeit, kisebb károkat okozva, mint a régi elavult módszerek. Így több emléket tudtak sérülés nélkül feltárni.

Copan templomaiban tárták fel a legnagyobb sírkamrákat, melyben valószínűleg magas rangú személyek, talán királyok maradványait őrzik. Az itt talált feliratok új információkkal szolgálhatnak a tudósoknak a maja civilizáció megértésével kapcsolatban. A maja társadalmat vérontással járó szertartások, kozmikus jelentőségű labdajátékok és művészeti értékek jellemezték. Azonban a királyok és alattvalók közötti "vérszerződés", azaz emberáldozat, nem tudta megvédeni Copant a belső viszályoktól és az összeomlástól.

Forrás: ancientorigins