Ez mindent megváltoztat arról, amit a múltról tudtunk, észveszejtő dologra jöttek rá a szakértők
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció

Úgy tűnik valójába nem is a hatalmas aszteroidának köszönhető az, hogy a dinoszauruszok teljesen kihaltak a Földön.

Végül a por miatt haltak ki a dinoszauruszok? Ez derül ki a 66 millió évvel ezelőtti földi életet átformáló aszteroida-becsapódás utóhatásainak számítógépes szimulációiból. A mexikói Yucatán-félszigeten, a mai Chicxulub területén a kataklizmikus hatás a Föld fajainak 75%-át kiirtotta, beleértve a dinoszauruszokat is. A halálos csapás pontos természete azonban évtizedek óta foglalkoztatja a tudósokat. Eddig a koromokádó futótüzeket, a vulkánkitöréseket és a hatalmas mennyiségű ként tartották bűnösöknek amiatt, hogy kihaltak a A szakértők rájöttek, hogy valójában miért haltak ki a dinoszauruszok.

A Nature Geoscience című folyóiratban a belgiumi kutatók azzal érvelnek, hogy a becsapódás által beindított kihalás pontos okai még mindig rosszul ismertek. A szakértők szerint ugyanis eddig kevés figyelmet fordítottak az erőszakos esemény következtében felgyorsult potenciálisan több billió tonna por szerepére.

A légkörben éveken át örvénylő korom, kén és por egyaránt képes eltakarni a napot, és hozzájárul a globális tél kialakulásához, ahol a növényzet tönkremegy, és pusztító hatást gyakorol az állatokra. A különböző tényezők szerepének mélyebb megismerése érdekében a tudósok az ősi éghajlat szimulációit futtatták le, amelyek figyelembe vették az észak-dakotai lelőhelyről visszanyert finom részecskék méréseit, ahol a Chicxulub becsapódása miatt keletkezett porréteg leülepedett.

A szimulációk szerint a Dakotában talált por akár 15 évig is a légkörben maradhatott. A napsugarak blokkolásával akár 2000 milliárd tonna is leállíthatt a fotoszintézist közel két évre, és akár 15 °C-kal lehűthette a bolygót. Cem Berk Senel, a belga brüsszeli királyi obszervatórium kutatója szerint valószínűleg a por a fotoszintetikus tevékenység megzavarása révén okozta az utolsó tömeges kihalást - írja a The Guardian.

Ez volt a legnagyobb aszteroida, amely az elmúlt félmilliárd évben elérte a Földet, és több mint egymilliárd atombomba erejével robbant fel. De valójában nem ez ölte meg a dinoszauruszokat és a többi faj 75%-át, amelyek kihaltak. Valójában a vesztüket az okozta, ami ezután jött. Az aszteroida becsapódásából származó por és szennyeződés a légkörbe került, és elzárta a napot. A Föld elsötétült és elképesztő hideg következett néhány évig

- fogalmazta meg Steve Brusatte, az Edinburghi Egyetem paleontológia és evolúció professzora.