promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Emberek tízezrei köszönhetik az életüket az ismeretlen magyar zseninek

Emberek tízezrei köszönhetik az életüket az ismeretlen magyar zseninek

Borítókép:  Profimédia/illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions

Az autózás történetében már a kezdetől letették névjegyüket a magyarok - elég csak Galamb Józsefre gondolni, aki a legelső sorozatgyártott autómodell, a Ford T-modell egyik megalkotója volt. Kevesebben ismerik Barényi Béla nevét, pedig legalább olyan nagy hatást gyakorolt az iparágra, mint Galamb József.

Barényi Béla az Osztrák-Magyar Monarchiában, 1907, egy Bécs melletti kisvárosban született, magyar katonatiszt apától és osztrák anyától.  Anyja családja a Monarchia egyik leggazdagabbjának számított. Apja elesett az első világháborúban, majd a Monarchia megszűnéskor családjuk elszegényedett. Ez Barényit nem akadályoza meg a tanulásban, a Bécsi  Műszaki főiskolán folytatott tanulmányok, 19 évesen, tanulmányai befejezésekor egy 50 lóerős, hathengeres motort épített. AZ egyetem után különböző osztrák autógyárakban dolgozott, leginkább két kérdéskör foglalkoztatta: a vezetés biztonságtechnikája, és egy olcsó, tömeggyártható népautó gondolata. A híress Volkswagen bogár, ami Ferdinand Porsche tervei alapján készült el 1936-ban, nagyban épít Barényi eredményeire, Barényi azonban messze nem tartotta elég biztonságosnak az autót. 1939-től kezdve a Daimler-Benz mérnökeként dolgozott, a cégnél töltött ideje alatt fejlesztett ki olyan elveket, amiket a mai napig alapvetésnek számítanak az autóiparban.

A korábban már olasz mérnökök által gyakorlatba bevezetett, veztéstechnikára vonatkozó "aktív biztonság" (az autó olyan elemei, amik váratan vezetési helyzet előfordulásakor bekapcsolnak, így segítve a balesetek elkerülését, mint például az ABS rendszer) és "passzív biztonság" (olyan elemek összefoglaló neve, amik baleset közben vagy után védik az utast, mint pl. a biztonsági öv vagy a légzsák) elvek mellett bevezette a "preventív biztonság" fogalmát is, és ezeket is további alrészekre osztotta, mint pl. menetbiztonság,  kondíciós biztonság, külső biztonság és belső biztonság. A ma már minden autógyártónáál alapvetéként használt törésteszteket is ő vezette be az iparágba az 1940-es években. A Mercedes autóipari gigavállalatnál a fejlesztések és az építés a mai napig arra épül, amiket Barényi Béla vezérlő elvként meghatározott az autógyártásban.

Egyetlen magyarként később beiktatták a Detriotban található Autmotive Hall of Fame-be, ami az autógyártás "panteonjaként" értelmezhető intézmény, hasonló, mint a könnyűzenében a Rock 'n' Roll Hall of Fame. MIndennapi életünket meghatározó találmányok mögött meglepően sokszor találunk magyar emberket. Joggal lehetünk büszkék arra, hogy nemzettársaink kreativitásukkal, vizióikkal nagy mértékben formálták jelenkorunkat.