promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Emberek tízezrei köszönhetik az életüket az ismeretlen magyar zseninek
Borítókép:  Profimédia/illusztráció
Tech & Tudomány
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

Az autózás történetében már a kezdetől letették névjegyüket a magyarok - elég csak Galamb Józsefre gondolni, aki a legelső sorozatgyártott autómodell, a Ford T-modell egyik megalkotója volt. Kevesebben ismerik Barényi Béla nevét, pedig legalább olyan nagy hatást gyakorolt az iparágra, mint Galamb József.

Barényi Béla az Osztrák-Magyar Monarchiában, 1907, egy Bécs melletti kisvárosban született, magyar katonatiszt apától és osztrák anyától.  Anyja családja a Monarchia egyik leggazdagabbjának számított. Apja elesett az első világháborúban, majd a Monarchia megszűnéskor családjuk elszegényedett. Ez Barényit nem akadályoza meg a tanulásban, a Bécsi  Műszaki főiskolán folytatott tanulmányok, 19 évesen, tanulmányai befejezésekor egy 50 lóerős, hathengeres motort épített. AZ egyetem után különböző osztrák autógyárakban dolgozott, leginkább két kérdéskör foglalkoztatta: a vezetés biztonságtechnikája, és egy olcsó, tömeggyártható népautó gondolata. A híress Volkswagen bogár, ami Ferdinand Porsche tervei alapján készült el 1936-ban, nagyban épít Barényi eredményeire, Barényi azonban messze nem tartotta elég biztonságosnak az autót. 1939-től kezdve a Daimler-Benz mérnökeként dolgozott, a cégnél töltött ideje alatt fejlesztett ki olyan elveket, amiket a mai napig alapvetésnek számítanak az autóiparban.

A korábban már olasz mérnökök által gyakorlatba bevezetett, veztéstechnikára vonatkozó "aktív biztonság" (az autó olyan elemei, amik váratan vezetési helyzet előfordulásakor bekapcsolnak, így segítve a balesetek elkerülését, mint például az ABS rendszer) és "passzív biztonság" (olyan elemek összefoglaló neve, amik baleset közben vagy után védik az utast, mint pl. a biztonsági öv vagy a légzsák) elvek mellett bevezette a "preventív biztonság" fogalmát is, és ezeket is további alrészekre osztotta, mint pl. menetbiztonság,  kondíciós biztonság, külső biztonság és belső biztonság. A ma már minden autógyártónáál alapvetéként használt törésteszteket is ő vezette be az iparágba az 1940-es években. A Mercedes autóipari gigavállalatnál a fejlesztések és az építés a mai napig arra épül, amiket Barényi Béla vezérlő elvként meghatározott az autógyártásban.

Egyetlen magyarként később beiktatták a Detriotban található Autmotive Hall of Fame-be, ami az autógyártás "panteonjaként" értelmezhető intézmény, hasonló, mint a könnyűzenében a Rock 'n' Roll Hall of Fame. MIndennapi életünket meghatározó találmányok mögött meglepően sokszor találunk magyar emberket. Joggal lehetünk büszkék arra, hogy nemzettársaink kreativitásukkal, vizióikkal nagy mértékben formálták jelenkorunkat.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás