Több száz éve eltűnt kontinenst fedeztek fel a tudósok, ez megváltoztathatja a Föld térképét
Borítókép:  Profimedia/Illusztráció

Régen történt akkora szenzáció a földtani kutatók között, mint amiről nemrégiben beszámolt egy tudósokból álló csapat.

Mi lenne, ha holnap egy új kontinens alakulna ki? Teljesen abszurd feltételezésnek tűnik, azonban most valami hasonló történt. Persze nem egy nap alakult ki a kérdéses földrész, csupán eddig megbújt a tudósok kíváncsi tekintete elől, nem kevesebb, mint 375 évig.

A felfedezett szakaszról régóta keringtek találgatások, feltételezések, ez alapján kezdték el megindítani ennek a keresését is. A helynek még nevet is adtak: Zealandia vagy māori nyelven Te Riu-a-Māui néven ismerhették azok, akiket ez a téma foglalkoztatott.

Zealandia csöppet sem elhanyagolható, 1,89 millió négyzetmérföld nagyságú. Történelme igen impozáns: több mint 500 millió évvel ezelőtt a Gondwana nevű szuperkontinens része volt, amely magában foglalta Nyugat-Antarktisz és Kelet-Ausztrália nagy részét.

Állítólag először 1642-ben fedezte fel Abel Tasman holland üzletember és tengerész, aki kétségbeesetten, egész életét erre áldozva próbálta felfedezni a "Nagy Déli Kontinenst".

Annak ellenére, hogy nem találta meg az új földet, találkozott a helyi māorikkal, akik kezdetben nem örültek az érkezésének. A későbbiekben azonban értékes információkkal szolgáltak a környező földekről, többek között arról, hogy keletenlétezik  egy nagy szárazföld.

Azonban csak 2017-ben fedezték fel a geológusok, hogy a kontinens mindvégig a szemünk előtt rejtőzött.

A tudósok egyetértettek a Zealandia létezésében, amely elkezdett "elszakadni" a Gondwanától (ősi szuperkontinens) olyan okok miatt, amelyeket a tudósok még mindig próbálnak megérteni.

Az újonnan felfedezett kontinens nagy része a víz alatt van, és a GNS Science Zealand Crown kutatóintézet geológusai jelezték, hogy hiába egyértelmű a terület létezése és a heéyzete, a feltárása még így is is eltarthat egy ideig.

"Ez egy olyan folyamat, amelyet még nem értünk teljesen, Zealandia elkezdett elhúzódni" - magyarázta Tulloch.

Kollégája, Nick Mortimer, aki a tanulmányt vezette, azzal viccelődött, hogy ez "eléggé menő", mielőtt kifejtette:

"Ha belegondolunk, a bolygó minden kontinensén különböző országok vannak, de Zealandián összesen csak három terület van".