promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Hatalmas gazdasági válság jöhet Magyarországon, a nemzetgazdasági miniszter megkongatta a vészharangot, mindannyian érezni fogjuk

Hatalmas gazdasági válság jöhet Magyarországon, a nemzetgazdasági miniszter megkongatta a vészharangot, mindannyian érezni fogjuk

Borítókép:  Profimedia
Színes
Kategória fejléc
Promotions

Legfontosabb gazdasági partnerünk gyengélkedése hazánkra is óriási hatással van. 

A magyar gazdaság helyreállása ismét elakadhatott. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter nem zárta ki a negatív meglepetés lehetőségét. Az ok elsősorban a német gazdaság és ipar gyengélkedése, amelytől a hazai gazdasági szereplők egyre kevésbé tudnak függetlenedni. Az elmúlt hetekben hatalmas leépítéseket jelentettek be a német autóiparban, ami jelentős hatással lehet Magyarország gazdasági teljesítményére is.

Kedden a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közzéteszi a második negyedéves GDP-adatokat, amelyeket a szakértők a szokottnál is nehezebben tudnak megbecsülni. Bár a belső fogyasztás kezd helyreállni, és a kiskereskedelem, valamint az építőipar élénkülést mutat, az ipar továbbra sem talál magára, és a beruházásoknál sem látszik fordulat. A Világgazdaság.hu portál szerint ezek alapján nem számíthatunk semmi jóra. Az első negyedév 1,7 százalékos növekedése után újfent elakadhatott a gazdaság helyreállása a külső keresleti problémák miatt.

Regős Gábor, a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza hangsúlyozta, hogy a makrogazdasági folyamatok ellentétes képet mutatnak: az erőteljes reálkereset-emelkedés ellenére a gyenge külső kereslet, különösen a német ipar problémái miatt a gazdaság nem tud növekedni. Májusban több mint tíz százalékkal esett vissza a jármű- és akkugyártás, ami a magyar gazdaság húzóágazatának számít. Németországban ugyanabban a hónapban 30 százalékkal csökkentek az új e-autó-eladások, ami az ötödik hónap idén, amikor vaskos mínuszt produkált a szektor.

Az economix.hu kiemelte, hogy a német autóipar egyre látványosabban szenved az elektromobilitás terjedésétől. A ZF autóalkatrészgyártó csoport 14 ezer munkahelyet szüntet meg Németországban, beleértve a kutatás-fejlesztési területeket is. A Bosch és a Continental is hasonló leépítéseket jelentett be. Az elektromos autók iránti kereslet visszaesése miatt a német kormány megszüntette a villanyautó vásárlások állami támogatását.

Júliusban a Volkswagen-csoport is sokkoló bejelentést tett: veszélybe került az Audi belgiumi gyárának jövője, mivel az ott gyártott elektromos SUV modell, az Audi Q8 e-tron iránt rendkívül visszaesett az igény. A brüsszeli üzem októberben a foglalkoztatottak felét elküldheti, de a teljes megszűnés is elképzelhető.

A fenti gazdasági folyamatok és nehézségek erősen befolyásolják a magyar gazdaság teljesítményét is, hiszen Németország Magyarország legnagyobb exportpartnere. A járműgyártás kivitele 16,6 százalékkal esett vissza, a villamos berendezéseké pedig 33 százalékkal csökkent. A szakértők szerint ezek a külső tényezők jelentősen visszahúzhatják a magyar gazdaság növekedését, és negatívan befolyásolhatják a gazdasági teljesítményt a következő negyedévekben is.

forrás: Világgazdaság.hu