promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Pár forintos hiba miatt zuhant le a hatalmas utasszállító, egykori magyar pilóta beszélt a hátborzongató légibalesetről

Pár forintos hiba miatt zuhant le a hatalmas utasszállító, egykori magyar pilóta beszélt a hátborzongató légibalesetről

Borítókép:  Profimedia
Színes
Kategória fejléc
Promotions

Mint oly sok más katasztrófa, egy kis előrelátással ez is elkerülhető lehetett volna.

A repülés még napjainkban is az egyik legmegosztóbb közlekedési lehetőség, annak ellenére is, hogy a statisztikák alapján a legbiztonságosabbnak számít. Egyesek minden gond nélkül repülőre ülnek, míg mások inkább kerülik, és más utazási formát választanak. Vannak viszont olyan esetek, amikor ez nem megoldható.

Az érvek és ellenérvek elég változatosak, ám egy szinte mindig előjön, miszerint ha nagy baj van a géppel, akkor drasztikusan lecsökkennek a túlélési esélyek. Mindazonáltal rettegni kár, hiszen a műszaki és emberi hibákból fakadó tragédiák a technológia fejlődésével egyre sikeresebben küszöbölhetők ki. A katasztrófákból tanulván pedig számos olyan biztonsági előírást vezettek be, ami nélkül ma már elképzelhetetlen a légiközlekedés.

A Eastern Airlines 401-es járatának floridai katasztrófája több mint 50 évvel ezelőtt, 1972. decemberében történt. A népszerű Lockheed L–1011 TriStar zuhanását egy alig pár filléres, amúgy könnyedén cserélhető izzó meghibásodása idézte elő, ami elvonta a pilóták figyelmét, és meghiúsította a leszállást, hiszen azt hitték, hogy nem nyílt ki az orrfutómű.

A kapitány egyik rossz mozdulata miatt aztán véletlenül kikapcsolódott a robotpilóta, ám ezt csupán egy nagyon halk hanggal jelezte, miközben folyamatos, lassú süllyedésben volt a gép. A pilóták mindeközben továbbra is az amúgy hibátlan orrfutóval voltak elfoglalva, és nem vették észre, hogy egyre közelebb vannak a talajhoz. Az utolsó másodpercekben észlelték csupán a veszélyt, ám már nem tudták felhúzni a gépet.

Az akkoriban egyik legmodernebb utasszállítójának számító, alig négy hónappal korábban szolgálatba állított repülőgép végül 365 km/órás sebességgel a Miami melletti ingoványos területre zuhant. Szerencse a tragédiában, hogy az üzemanyag nem robbant be, ám a 163 utas és 13 fős személyzet közül így is 101-en életüket vesztették.

A balesetről, a mentésről, valamint a katasztrófa utóéletéről Háy Györggyel, a Malév egykori kapitányával, balesetvizsgálóval, a "Légibalesetek pilóta szemmel" c. sorozat szerzőjével beszélgetett az Aeropark stábja.