Naponta túlzás nélkül több száz repülőgép szállítja balesetmentesen és biztonságban utasok tízezreit. Vannak azonban olyan esetek, amikor valami félresikerül és megtörténik az, aminek sosem volna szabad: egy repülőgép lezuhan. A legszörnyűbb esetekből szemezgettünk most.
A világ legszörnyűbb repülőgépkatasztrófáit modellezte le a lenti TikTok videó, így mi otthonról, a telefonunk vagy a számítógépünk békés képernyőjén nézhetjük meg azokat a katasztrófákat, amibe több száz embertársunk elvesztette az életét.
Listában összeszedtük, hogy mi vezethetett a tragédiához, illetve minden, a balesetekről ismert tényt.
1. American Airlines Flight, 191-es járat
Az American Airlines 191-es járata, egy McDonnell Douglas DC-10 típusú repülőgép, Chicago-O'Hare repülőtérről indult az észak-karolinai Dallas/Fort Worth repülőtérre, 1985. május 25-én az Egyesült Államokban. Azonban a felszállást követően a repülőgép bal oldali motora meghibásodott, ami súlyos következményekkel járt. A hiba miatt a motort tartó rögzítőelemek meghibásodtak, és a hatalmas erőhatás következtében a motor levált a szárnyról. Ez instabilitást okozott a repülőgépben, amely végül elveszítette az emelkedési képességét. A repülőgép röviddel a felszállást követően lezuhant egy lakóövezetben. A baleset következtében az összes 271 ember az életét vesztette, beleértve a fedélzeten tartózkodó 258 utast és a földön tartózkodó 13 személyt is.
Az American Airlines 191-es járatának balesete az idők során az Egyesült Államok történetének egyik legpusztítóbb légikatasztrófájává vált. Ez az eset számos fontos változtatást és fejlesztést hozott a repülésbiztonság terén. A balesetet követően szigorúbb előírásokat vezettek be a repülőgépek karbantartására és ellenőrzésére. Emellett az eset kiemelte a repülési személyzet képzésének és a pilóták kritikus helyzetekben történő reakcióképességének fontosságát.
Az American Airlines 191-es járatának balesete nagyban hozzájárult a repülésbiztonsági intézkedések és a gépüzemeltetési folyamatok fejlesztéséhez az Egyesült Államokban és világszerte.
Érdekesség, hogy a videóban nem szerepel, de ugyanennek a légitársaságnak volt egy másik ismert balesete is:
Az amerikai légitársaság 547-es járatának balesete 1949. november 29-én történt New York államban, az Ithaca Repülőtéren. Az American Airlines Douglas DC-3 típusú repülőgépe a Pittsburghból érkezett és a baleset a leszálláskor következett be. Az esemény során a repülő az időjárási viszonyokhoz kapcsolódó problémák miatt megközelítőleg 1,6 km-re túlrepült a leszállópályáról, majd egy domboldalnak ütközött és felrobbant. Az összesen 26 emberből 20 személy, köztük mind a 4 fős legénység és 16 utas életét vesztette.
Az okok között szerepelt az alacsony felhőzet, a ködös időjárás és a csúszós leszállópálya. A pilóták nehézségekkel küzdöttek az irányítás megtartásával és a megfelelő látási viszonyokkal, ami hozzájárult a balesethez.
Ez a baleset is számos módosítást hozott, például a leszállópályák világításának és jelzéseinek javítását, valamint az időjárási viszonyokra vonatkozó továbbfejlesztett protokollok alkalmazását.
Olvass tovább...
2. Turkish Arlies Flight:
Március 3-án a Turkish Airlines Flight 981-es járata, egy McDonnell Douglas DC-10-es típusú repülőgép, Párizsból indult Londonba. Azonban az utazás tragédiával végződött, amikor a repülőgép felrobbant és lezuhant az Ermenonville közelében található erdős területen. A baleset oka egy tervezési hiba volt a repülőgép rakodási rendszerében. Az egyik rögzítőcsavar hiányzott a gép farokrészén található légcsavar függőleges stabilizátorának, ami instabilitást okozott. A légcsavar a felszállás során kilazult, majd leszakadt, ami súlyos káoszt és a repülőgép szétesését eredményezte.
Az Ermenonville légikatasztrófa következtében az összes 346 ember az életét vesztette.
A baleset mély hatást gyakorolt a légi közlekedés biztonságára. A repülőgép tervezési hibái miatt számos módosítás és javítás történt a DC-10-es típusú gépeknél, és szigorúbb ellenőrzések és előírások vezettek be a repülőgépek karbantartására és biztonságára vonatkozóan.
3. Charkhi Dádri légi katasztrófa:
Az indiai Charkhi Dádri légi katasztrófa 1996. november 12-én történt, amikor az egyik utasszállító gép összeütközött egy másik repülőgéppel.
A légi katasztrófa fő szereplői egy Kazakhstan Airlines Ilyushin Il-76 típusú teherszállító repülőgép és egy Saudi Arabian Airlines Boeing 747-es utasszállító voltak. A Kazakhstan Airlines gépe Indiából a Fülöp-szigetekre tartó repülőúton volt, amikor összeütközött a Saudi Arabian Airlines járatával, amely Athénból jött Szaúd-Arábiába tartva.
Az ütközés következtében mindkét repülőgép lezuhant. A tragédia során az összesen 349 ember, köztük mind a két repülőgép legénysége és utasai, életét vesztette. Ez a légi katasztrófa a 20. század egyik legsúlyosabb légikatasztrófája volt.
A balesetet a légiforgalmi irányítás közötti hibás kommunikáció, valamint a radarképek félreértelmezése a légiforgalmi irányító központban okozta. Ez a katasztrófa komolyan befolyásolta a légiforgalmi irányítási rendszerek korszerűsítését és a pilóták képzését. Emellett nagyobb hangsúlyt kapott a pilóták és a légiforgalmi irányítók közötti hatékony kommunikáció és az ütközések megelőzését szolgáló technológiai fejlesztések.
Japán Airlines Flight 123:
1985. augusztus 12-én a Japán Airlines Boeing 747-es gépe, amely Tokióból Oszakába tartott, lezuhant a hegyek között.
A baleset az egyik legnagyobb számú áldozattal járó repülőgépkatasztrófa volt, ahol összesen 520 ember vesztette életét.
Az ok az volt, hogy a gép farkában található nyomástartályok egy korábbi javítási hiba miatt meghibásodtak, és a vezérsíkot megsértve vezérelhetetlenné vált a gép. Az utasok és a legénység hősiesen küzdöttek a gép irányításáért, de végül a gép a hegyoldalnak ütközött, és a balesetet csak 4 ember élt túl.
A JAL Flight 123 repülőgép-katasztrófája a legnagyobb számú halálos áldozattal járó gépbaleset a történelemben.
Tenerifei repülőgépkatasztrófa:
A tragédia 1977. március 27-én történt a Kanári-szigeteken lévő Tenerife repülőtéren.
Az összecsapás oka egy félreértés volt a légiirányítás és a KLM pilótái között. A KLM gép felszállásra készült, miközben a Pan Am gép még a futópályán tartózkodott.
A balesetben a két Boeing 747-es összeütközött, és mindkét gép kigyulladt és megsérült.
A katasztrófában összesen 583 ember vesztette életét, köztük a Pan Am gép összes utasa és a KLM gép legénysége.
A baleset után a légi közlekedés biztonságát és a kommunikációs protokollokat alaposan felülvizsgálták és fejlesztették.
@manuelcollinsanto Top 5 deadliest Plane crashes of all time #Avaition #plane #crash #sad #fypシ #fyp suara asli - Aviation - Manuel Aviation
+1 érdekes eset, ami nem szerepelt a videóban:
Malaysia Airlines Flight 370:
A Malaysia Airlines Flight 370-es járata 2014. március 8-án tűnt el a Kuala Lumpur és Peking közötti útvonalon.
A repülőgépen 239 ember utazott, és a gép eltűnésének okát és pontos helyét a mai napig sem sikerült teljes bizonyossággal megállapítani.
Az eltűnését követő hosszú keresési és vizsgálati folyamatok nem vezettek konkrét eredményre, és ez az eset vált a modern légiközlekedés egyik legnagyobb rejtélyévé.