5 megdöbbentő dolog, amiért a japánok a földön ülve esznek
Olvass tovább...
A szamurájok idővel a császári udvar „erős kezévé” váltak, arra azonban senki sem számított, hogy egyszer ők is fellázadnak.
Japán évszázadokon keresztül volt Európától és a világtól elszeparált birodalom, azonban az úgynevezett szamuráj-kultúra csak az 1100-as évekre alakult ki, hogy aztán egészen az 1800-as évek közepéig tartsa magát. Az utolsó szamurájokat 1877. szeptember 24-én, a sirojamai csatában győzte le a modernizáció útjára lépett japán állam hivatalos hadserege.
Olvass tovább...
A japán társadalmi rend ezer éven át fennmaradó hierarchiájának élén a szamurájok, „közelben szolgáló katonák" álltak. Bár kezdetben csupán fegyverforgató katonák voltak, a Heian-korszak közepén már csak kiváltságokkal rendelkező, többségében földbirtokkal, vagyonnal bíró felső rétegbe tartozó ősi családok sarjai kerülhettek közéjük.
Ahogyan a honvedelem.hu is írja, szamurájuk egymás közt is szigorú hűbéri láncot alkottak: a föld nélküli szamurájok szolgálták a birtokos szamurájokat, akik a még nagyobb birtokkal rendelkező szamurájok, a daimjók szolgálatában álltak. Arra képezték ki őket, hogy megvédjék hűbérurukat. Joguk volt ölni és bárkinek kionthatják az életét, azonban ez nagy felelősséggel járt.
A szamurájok szellemileg érett emberek voltak, akik a bushidót, a harcos útját követték, amelynek legfontosabb értéke a hűség, a hűbérúr iránti lojalitás.
A becsületről és lojalitásról szóló ősi japán legenda a roninok, vagyis az úr nélküli szamurájok történetét meséli el. Egy szamuráj akkor válhatott roninná, ha hűbérura meghalt, klánja megsemmisült, esetleg elbocsátották őt a szolgálatából. A törvény értelmében akkor is ez a sors várt a szamurájokra, ha engedély nélkül hagyták el szolgálati helyüket, vagy egy ronin fiaként születtek.
Olvass tovább...
Kötelességük közé tartozott, hogy hűbérurukért akár életüket is feláldozzák. Ezt rövid kardjukkal szertartáson végeztek el. Egy szamuráj számára a legnagyobb szégyen, ha ura harcban esett el: ekkor – a szamurájok törvénykönyve, a Busidó alapján – kötelesek voltak elvégezni a szeppukut, más néven hara-kirit. A rituális öngyilkosság megtagadása hatalmas szégyennek számított, a Busidót be nem tartó harcosok kitaszítottak lettek mind a hűbérurak, mind a többi szamuráj szemében.
A szamuráj dicső halálaként emlegetett rítus visszaállíthatta elvégzője elvesztett becsületét. Végrehajtása azonban nem nevezhető kegyes halálnak: a szamurájnak egy éles késsel kellett felvágnia saját gyomrát.
Bizonyos esetben segédje is volt, aki lefejezte mielőtt az megtörne a kín alatt, és gyengének mutatkozna, ezzel is átsegítve őt a túlvilágra.
A japánul csak Csúsingurának nevezett, Akó-incidensként is emlegetett esemény, a feudális japánban játszódott le az 1700-as években (ezt az időszakot mutatja be Az utolsó szamuráj című film is). Tokugava Cunajosi sógun 1701-ben azzal bízta meg hűbéresét Aszano Naganorit, hogy ünnepélyes keretek között fogadja a sóguni palotába érkező kiotói császári udvar küldöttségét. A sóguni ceremóniamesternek, Kira Josinakának kellett felkészítenie Aszanót a feladatra.
Olvass tovább...
A látogatás napján azonban, Aszano kardot rántott Kirára az edói kastélyban (egyes beszámolók szerint Kira kevesellte a felkészítésért kapott ajándékot, ezért kigúnyolta őt, vagy éppenséggel szándékosan rossz etikettfogást tanított neki). Bizonyos források szerint Kira Aszanó feleségét is elfogadta volna fizetségül a tanításért. A sógun palotájában azonban tilos kardot rántani, ezért Aszanó börtönbe került. Becsületének megóvása érdekében saját kezével vetett véget az életének. Halála után a hátrahagyott szamurájaiból földönfutók, azaz roninok lettek. Óisi Josio – Aszano hajdani magas rangú szamurája – 47 ronintársával, közel két éven át tervezte az „édes" bosszút.
Ez idő alatt Óisi kicsapongó életet élt a piroslámpás örömnegyedben, hogy megtévessze nagyhatalmú ellenségét. 1703-ban Óisi – negyvenhét roninjával az élen – betört Kira edói palotájába. A sóguni ceremóniamestert sikeresen foglyul ejtették, majd megölték, fejét pedig Aszano sírjára állították, végül feladták magukat a hatóságoknak.
A roninokat szeppukura ítélték, amit 1703 februárjában mind a negyvenheten végre is hajtottak uruk sírjánál, az edói Szengakudzsi zen buddhista templomnál. Így tisztázták saját és egykori uruk becsületét.