promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Mindenki megdermedt egy pillanatra a Nyugati pályaudvarnál, többszáz tonnás vasszörny vette át az uralmat az állomáson

Mindenki megdermedt egy pillanatra a Nyugati pályaudvarnál, többszáz tonnás vasszörny vette át az uralmat az állomáson

Borítókép:  Profimedia
Színes
Kategória fejléc
Promotions

A több mint száz éves monstrum azonnal figyelmet követelt.

Igen ritka és különleges látványban lehetett részük azoknak, akiknek Budapesten a Nyugati pályaudvaron akadt dolguk délután hat óra körül: a 10. vágányon mintha visszautaztunk volna 100 évet az időben, vagy esetleg a Roxfortba induló vonatot kaptuk volna el, megjelent egy többszáz tonnás gőzmozdony, és hozzá kapcsolva egy teljesen fa borítású, igazi régi-vágású vonatkocsi is.

Lapunk olvasóját igencsak meglepte, amit látott, és még mi sem találkoztunk ezzel az igazi monstrummal, manapság már leginkább csak közlekedési múzeumban látni ilyet, ez a vonat pedig nagyon is üzemben volt, bent állt az állomáson, még a masinisztákkal is szóba lehetett elegyedni.

Egy rövid internetes keresés után hamar kiderült a titok nyitja, ami nem is igazán titok, de biztos, hogy még sokan nem hallottak róla:a MÁV nosztalgiajáratáról van szó, a szóban forgó mozdony pedig mint kiderült, egy igazi legenda vasutas körökben, a magyar ipar igazi büszkeségéről beszélünk, egy 424-247 kódszámmal jelölt mozdonytípusról, aminek igen érdekes története van.

A mozdony története az első világháború idején kezdődött. A konfliktus kitörésével világossá vált, hogy a MÁV további szállítási feladatait csak egy átfogó fejlesztés révén tudja megfelelően teljesíteni, amely magában foglalta az új gőzmozdonyok beszerzését is, amiből meglehetősen sokra volt szükség

A fejlesztési terv 1916-ban készült el, amikor már 4,144 mozdony volt a vállalatnál, de még mindig kevésnek bizonyult. A terv szerint 1917-ben 380 új gőzmozdonyra volt szükség, de ez a szám tovább növekedett. Az első világháború keresztülhúzta ezeket a számításokat: már 1918-ban nyilvánvalóvá vált, hogy a dolgok nem alakulnak kedvezően, így a MÁV csak hat mozdonyt rendelt a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyáraktól (MÁVAG) gyártott gépek közül.

A 424,001-424,006 pályaszámú "Bivaly" vagy "Nurmi" nevű gőzmozdonyokkal kísérleti futásokat végeztek, majd kialakították a végleges igényeket, azonban a gyártás csak az első világháború után kezdődhetett meg. Végül a MÁVAG (más források szerint a MÁV Gépgyár) csak 1924-től kezdte meg a típus gyártását, és az 1918-ban rendelt hat darabot elkészítette.

A típus innentől kezdve gyártásban volt, és még a '80as években is üzemben volt bizonyos vonalakon - könnyen előfordulhatott, hogy egy vasúti gépeket készítő munkás az iskolától kezdve a nyugdíjig csak ezt a típust építette. Számtalan filmben látható, meg van említve szépirodalmi művekben, modellezők nagy kedvence is a magyar ipar e különleges remeke.

forrás: itthonrolhaza.hu