2perc tudomány: Mi kell ahhoz, hogy bátrak legyünk?
Olvass tovább...
Az elsőbbségi hatás azt jelenti, hogy mindig az az elsődleges emlékünk, amit először láttunk vagy hallottunk. A későbbiekben ezek az elsődleges információk jelentősen befolyásolják viselkedésünket és döntéseinket.
Gondoljunk csak az első benyomásra. Pár másodperc alapján sorsok életek karrierek dőlhetnek el, lásd állásinterjú. Egy meghallgatás első 8 másodpercében elvileg a döntéshozók már meg is hozták döntésüket.
Az első benyomás nagyon meghatározó, ezért nem másodlagos dolog erre odafigyelni.
Nézzük, hogy milyen hatással van ez a hétköznapjainkra.
Amikor valaki újságot olvas, sokkal jobban emlékszik az első cikkre mint a sokadikra. Egy adott listán az első név ragad meg legjobban bennünk és egy előadássorozat első prezentációja is hamarabb eszünkbe jut, mint a többi.
A marketing szakemberek ezt kihasználva alakítják ki stratégiájukat, de mi i tehetünk a manipulatív szakemberek trükkjei ellen. Igyekezzünk nem csak azt figyelembe venni, hogy mely terméket reklámozzák a legintenzívebben, próbáljuk meg a többi részletet is számba venni. A legjobb ár-érték arány nem fog minket zsákutcába vinni érdemes körültekintően dönteni, főleg a mai súlyos válság idején.
Olvass tovább...
Hogyan kezeljük a jelenséget, ha magunkról van szó?
Ha valahol meghallgatnak minket, legyen szó állásinterjúról vagy valamilyen megjelenésről, legyünk felkészültek és próbáljuk meg magunkból az első percekben a legjobbat kihozni.
Ne késsünk el, ne legyünk harsányak és próbáljunk meg illemtudóan viselkedni, a mellet, hogy, ha lehet, legyünk elsők.
Viszont fordított helyzetben, adjuk meg az esélyt mindenkinek és ne a sorrend befolyásolja a döntésünket.