promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Ma 20 éve a magyar motorsport történetének legjobb napja, ott volt a pontunk, még most is ikonikus

Ma 20 éve a magyar motorsport történetének legjobb napja, ott volt a pontunk, még most is ikonikus

Borítókép:  Profimedia
Sport & Szabadidő
Kategória fejléc
Promotions

Egyetlen ember mondhatja el magáról Magyarországon, hogy bekerült a motorsport királykategóriájába, ráadásul az egész ország számára gyönyörű pillanatot okozott napra pontosan 20 éve.

A Forma-1 vitathatatlanul a legmagasabb kategóriája a motorsportoknak, ezt még az sem tudja tagadni, aki mondjuk más szériákat jobban élvez. A legtöbb tőke, a legtöbb figyelem, a legtöbb médiafelhajtás a Forma-1 körül van, a gyártók egymással versengenek, hogy bekerüljenek az elitbe, a motorsport krémjébe. Nem különbözik ez a versenyzőkkel sem, hihetetlen kompetitívek az utánpótlás-szériák és van, amikor a legjobbnak tűnő tehetségek sem kerülnek be a mezőnybe.

Ha ebből a szemüvegből nézzük, akkor pedig különösen nagy dolog, hogy Baumgartner Zsolt bekerült ebbe a mezőnybe és Paul Stoddart, a Minardi akkori tulajdonosa meglátta benne azt, amit egy Forma-1 pilótától vár. Zsolti utánpótlás-karriere viszonylag eseménytelen volt, a mostani Forma-2 elődjének tekinthető Nemzetközi F3000-es szériában töltött el két teljes és egy fél szezont, ahol az ötödik hely volt a legjobb eredménye.

A bemutatkozás

Legelső lehetőséget Baumgartner azonban nem a Minarditól, hanem még 2003-ban Eddie Jordan adta meg a Jordan csapatánál, ráadásul hazai pályán, a Hungaroringen. Ehhez mondjuk kellett egy sajnálatos eset, hogy Ralph Firman csúnyán összetörje magát és az autót is, azonban ez lehetőséget adott Zsoltinak, hogy debütálni tudjon a Forma-1-ben és letegye névjegyét. A bemutatkozás végül nem is sikerült rosszul, a Minardis Nicolas Kiesát meg is előzte, a futamot pedig a 34. körben kellett feladnia egy motorhiba miatt.

Baumgartner 2004-re teljes szezonos ülést kapott a fent említett Minardi csapatánál, azonban az autó gyengeségei miatt sem ő, sem csapattársa, a később hosszútáv versenyzésben igazi sztárrá váló Gianmaria Bruni sem tudott maradandót alkotni a szezon nagy részében. Ez azonban 2004. június 20-án, napra pontosan 20 éve megváltozott, amikor is Baumgartner megszerezte a magyar motorsport legnagyobb eredményét.

A "pontocska"

A sebesség templomában, Indianapolisban rendezett 2004-es amerikai nagydíj elejétől a végéig elképesztő volt: már az első körben négy autó kiesett különböző balesetek miatt. Nyolc körrel később Fernando Alonso kapott durrdefektet, egy körrel később pedig Ralf Schumacher szenvedett rendkívül súlyos balesetet, amelynek keretében csigolyarepedést is szenvedett. A futam során folyamatosan hullottak el az autók technikai gondok miatt, míg el nem érkeztünk a verseny végére.

Az utolsó körökben ugyanis a háromszoros futamgyőztes Giancarlo Fisichella Sauberje lassult le, amely az akkor kilencedik helyen haladó Baumgartner Zsoltnak egyet jelentett: ha nem tér magához az olasz pilóta autója, pontszerző helyre kerülhet. Ez pedig így is történt, Fisichella autója teljesen megadta magát, így Zsolti pontszerző helyre került.

A verseny a 70. körben be is fejeződött és ezután már nem történt semmi más őrültséget, csak hivatalossá vált a magyar öröm: Baumgartner Zsolt pontot szerzett, amely mindmáig a magyar motorsport történetének legjobb eredménye. Baumgartner a szezon lezárultával távozott egyébként a Forma 1-ből, néhány apróbb kitekintőt és tesztpilótai szerepkört követően pedig szögre akasztotta a bukósisakot.

Nem tennék igazságot, ha ezen megemlékezés keretében nem idéznénk be azt az ikonikus kommentálást, amely Palik László és Czollner Gyula nevéhez kötődik a magyar pont kapcsán. Ott volt a pontunk, és ez a mai napig a miénk!