promotions.hu
Keresés
Menü megnyitás
Kibabrált a Telekom az saját ügyfeleivel, legyünk résen az ilyen SMS-ekkel

Kibabrált a Telekom az saját ügyfeleivel, legyünk résen az ilyen SMS-ekkel

Borítókép:  Profimedia (illusztráció)
Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions

Sokan még ma is bedőlnek a profi csalóknak, de ezúttal a Telekomnak dőltek be sokan - vagy épp ellenkezőleg?

Érdekes üzenetet kaphattak mostanában a Telekom ügyfelei, amiből a gyakorlottabbak máris leszűrhették, hogy valamilyen csalásról lehet szó, mivel az SMS hemzsegett a gyanús jelektől. Bárki könnyen gyanút foghatott volna, aki csak egy kicsit is figyelt az elmúlt években, mégpedig azért, mert a vállalatok, a kiberbiztonsági szakértők és az újságírók sem győznek írni róla, hogy hogyan fest egy csalás. Mik voltak az árulkodó jelek?

1. Az üzenetben azonnal feltűnhet az olvasónak, hogy a link fődomainje nem a megszokott telekom.hu. Ezt egy tájékozott felhasználó könnyen észreveszi. Ha a böngésző nem a telekom.hu/valami címet mutat, hanem például a telekomhu_szamlabefizetes.brixdog.com, akkor biztos lehet abban, hogy a csalókhoz vezető linken jár.

2. A második szembetűnő dolog a helyesírási hiba az üzenetben. A hetessel kezdődő szolgáltatásszám előtt helytelenül szerepel a névelő: nem "a hetvenhárom", hanem "az hetvenhárom" lenne a helyes formája.

3. A betűk ékezetei szintén gyanúsak, mintha olyan személy írta volna őket, akinek nem magyar kiosztású a billentyűzete. Ezen kívül a "vezető" kifejezés végén rövid "ö" áll, ami nem megfelelő.

4. Az egyik mondat végén hiányzik az írásjel, pedig egyértelműen mondatvégről van szó. Az olvasó joggal gyanakodhat az üzenet hitelességét illetően.

Azonban meglepő módon az SMS valójában nem csalás.

A Magyar Telekom megerősítette, hogy ilyen típusú üzenetet küldött ki, továbbá hogy valóban nagyon sok visszaélés történik, amikor ismeretlenek különböző okokkal próbálják meg elérni az ügyfeleket, hogy hozzáférjenek felhasználói vagy személyes adatokhoz. Mivel a Telekom névvel sajnos rendszeresen visszaélnek, ezért az ügyfelek gyakran gyanakodnak az ilyen típusú üzenetekre.

A vállalat a HVG.hu kérdésére elmagyarázta, hogy 2018. november 1-jétől a lakossági, mobil- és vezetékes szolgáltatással rendelkező előfizetők részére valóban díjmentes fizetési felszólításokat küldenek SMS-ben a havi számla beérkezési határidejét követő 4-6. napon, amennyiben az ellenérték addig még nem érkezett be.

A vállalat válaszában hangsúlyozta, hogy az ékezetek hibája az SMS technikai jellegéből adódik, és a link a valódi telekom.hu-hoz vezet. Azonban a cikkben említett problémákra reagálva a Telekom gyorsan változtatott az üzenet tartalmán. Az ékezeteket javították, és a linket módosították a www.telekom.hu/mobilonline-ra, hogy az ügyfelek biztonságban kattinthassanak a befizetésre mutató linkre.

Ha jobban is érdekel, hogy hogyan védekezhetsz a különböző adathalászok, internetes csalók ellen, nézd végig a CashTAG erről szóló adását itt: