promotions.hu
Sötét mód
Keresés
Menü megnyitás
Hamarosan egy teljesen új üzemanyag jelenik meg a piacon, riasztó változásokra készülhetnek az autósok
Borítókép:  Profimedia/ Illusztráció
Helyi Hírek
Kategória fejléc
Promotions
Megosztás
Másolás

Egy sokkal környezetkímélőbb üzemanyag lehet az autózás jövője.

Zöldhidrogénből állíthatják elő a jövő környezetbarát üzemanyagát, ha minden jól megy.

A zöldhidrogént, ultratisztára szűrt vízből állítják elő  amely a járművek üzemanyagaként is felhasználható és egy igen környezetkímélő megoldásnak számít, hiszen elégetésével csak vízpára keletkezik. Az Európai Unió és a világ számos része a hidrogént tekinti a jövő tiszta energiahordozójának, egyelőre azonban számos kérdőjel övezi még a hidrogéntechnológiát.

Most a csehországi České Budějovice városában felállított kutatás-fejlesztési központban emelik a következő szintre a zöldhidrogén előállítását. A folyamat során a vizet ultratisztára szűrik, elektrolizálják és járműveket hajtó üzemanyagot készítenek belőle.

A Bosch cseh mérnökeitől az Index tudta meg, hogy főleg a hosszabb távon közlekedő járműveket, például kamionokat hajtanak majd zöldhidrogénnel. A zöldhidrogén képzéséhez szükséges ultratiszta víz iránti igény óriási. 

 A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) 2022-ben azt jósolta, hogy 2050-re a globális hidrogénpiac megugorhat, és elérheti a 600-650 millió tonnát, ami a globális energiaszükséglet több mint 20 százalékát fedezheti. 

Nem csak az EU-nak vannak nagy léptékű tervei a hidrogénnel, a hidrogénmeghajtású autó már a piacon van, csak a töltőállomások hiányoznak, és egy hatékonyabb technológia

– jelezte a lapnak Matus Tibor, a Makronóm Intézet elemzője, aki szerint a központok többsége az úgynevezett szürke hidrogénre összpontosít: a földgáz metánjából állítanak elő hidrogént, igaz, megindokolják a környezetvédelmi aspektust azzal, hogy a keletkezett szén-dioxidot felfogják, majd újra felhasználják vagy tárolják, innentől pedig kék lesz a hidrogén.  

A környezetvédők szerint ez alig több mint a nagyipar egyik trükkje, amellyel lényegét tekintve csak megváltoztatnák a palagáz nem éppen közkedvelt márkanevét

– fogalmazott a Makronóm Intézet szakértője.

Matus Tibor kifejtette azt is, hogy a kék hidrogén akkor járna éghajlati előnyökkel, ha az előállítása a legmodernebb eljárásokkal történne, azaz ha közben nem szabadul ki a metán vagy a szén-dioxid. Azonban ha a számok mögé nézünk, láthatjuk, hogy 2022-ben a 95 millió tonna globális hidrogéntermelés több mint 900 millió tonna szén-dioxid-kibocsátásért volt felelős.

Ez meghaladja azt a közel 800 millió tonnát, amit a teljes globális légi közlekedési ipar bocsátott ki ugyanennyi idő alatt

– mutatott rá a negatív hatásokra a szakértő. 

Aki még ennél is többet szeretne megtudni a zöldhidrogén energiaszektorbeli jövőbeli lehetséges szerepeitől, nézze meg az Economyy videóját alább, melyben egy szakétrő beszél részletesen a kérdésről.

Hasonló tartalmak
Galéria - Van képünk hozzá
Színes
Tech & Tudomány
Helyi Hírek
Időjárás