A "Black Friday" csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban; ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. Mi a legtöbbet a legendás South Park epizódból tudunk a fekete péntekről, ami a Trónok harcával karöltve dolgozza fel az eseményeket a vásárlók őrületéig. Amúgy aki meg szeretné nézni, a rész címe is ugyanez. Cartman és a csapata az új játékkonzolt akarja megszerezni a plázában, aminek rengeteg halálos áldozata is lesz. Amerikában ez sajnos nem vicc, mert volt rá példa, hogy halálra tapostak embereket az akciók eléréséért. Mostanában inkább csak súlyos sérüléseket szenvednek, az egyre jobb biztonsági körülmények miatt. Hazánkban nincs akkora kultúrája a fekete pénteknek, mint külföldön, de nincsenek is olyan óriási leárazások. Ha lennének, valószínűleg itt is elszabadulna a pokol, egyértelműen elég csak a H&M-es őrületre gondolni, ahol egy rohadt drága, ám egyedi ruhakollekcióért akarták megölni egymást az emberek. Még mindig azt vallom, hogy néha a turkálóban különlegesebb dolgokat lehet találni, mint egyes menő ruhaboltokban.
Az itthoni helyzetről Vámos György, a kereskedelmi szövetség főtitkára beszélt. „Viszonylag kevés üzletben ugyan, de már 5-6 éve megjelentek a "fekete péntekhez" kapcsolódó akciók Magyarországon is. A gazdasági válság éveiben azonban a karácsony előtti hetekben sok helyen próbálták leárazásokkal becsábítani a vevőket a kereskedők, ezért akkor kevésbé tűnt fel a fekete péntek. A tavalyi után az idei is jó év a kiskereskedelemnek, ezért az üzletek valószínűleg szívesebben hívják fel magukra a figyelmet a karácsonyi vásárlási szezon elején ezzel a reklámfogással.”
Először kapcsolódik be az akcióba a biatorbágyi Premier Outlet az idén. Azért döntöttek így, mert azt tapasztalták, hogy a Black Friday Magyarországon is egyre népszerűbb a vevők körében, illetve egyre több üzlet csatlakozik. A létesítmény vezetője szerint az akcióból nálunk is hagyomány lesz, átmegy a hazai kiskereskedelmi gyakorlatba.
A bevásárlóközpontban több mint 80 üzlet található, ezek mintegy 80 százaléka részt vesz az akcióban. Az igazgató közölte: az outlet üzletek az állandó kedvezményeken túl adnak további engedményeket, így az eredeti árnál akár 70-80 százalékkal olcsóbban is lehet vásárolni. Imre Csaba elmondta: várakozásaik szerint kiemelt, karácsonyi szintű forgalmat tudnak majd elérni.
Az eMAG a tavalyinál is jóval erősebb forgalmat vár az idén novemberi "Black Friday"-től. A tavalyi akció során 95 ezer termék kelt el, egy nap alatt 1,2 millióan látogattak el az eMAG.hu oldalára, a vásárlók 550 millió forintot spóroltak, miközben 1,7 milliárd forint értékben vásároltak elsősorban játékokat, mobiltelefonokat és tableteket. Az eMAG az idén több mint 170 ezer termékkel készül az eseményre, esetenként 70 százalékos árengedménnyel.
A Praktiker szintén csatlakozik az akcióhoz, a barkácslánc áruházaiban és webshopjában november 27-én 20-50 százalék közötti kedvezményeket lehet elérni - közölte a társaság, hozzátéve, hogy ezen a napon ingyenes házhozszállítás is segíti a vásárlókat.
A Millward Brown felmérése szerint Magyarországon a 18-50 év közöttiek 28,1 százaléka tervezi, hogy a fekete pénteken vásárol majd, 40 százalékuk az online csatornát részesíti előnyben. A fiatalok (25-34 évesek), az átlagnál tájékozottabbak az eseményről, 61 százalékuk hallott róla. Ez persze még elég kevés, és mint írtuk is, nem tudnak nagyobb tömeget megmozgatni itthon, pedig mi aztán tényleg az akció figyelők országa vagyunk.
A válaszadók 36 százaléka ruházatot vásárolna, ők épp kétszer annyian vannak, mint akik elektronikai cikkeket és autókiegészítőket vennének. A "bevásárlólistákon" szerepelnek továbbá konyhai kisgépek (porszívó, mixer, konyhai robotgép), ezeket a válaszadók 15 százaléka keresi, tévékészülékeket pedig 13 százalék vásárolna. A számítógép alkatrészeket és szépségápolási termékeket 8, illetve 7 százalék választotta.